Eenvoudige taal
Hier vindt u informatie in eenvoudige taal
Welkom op de website van Bocholt.
Geweldig dat je hier bent.
We leggen je hier de website uit.
Je krijgt hier belangrijke informatie.
Hoe bocholt.de werkt
Dit is de internetsite van Bocholt.
Wij zullen u nu de internetsite uitleggen.
Maar alleen de belangrijkste dingen:
Er staan foto's op sommige pagina's.
Je kunt op de foto's klikken.
Dan krijg je informatie over het onderwerp.
Er zijn 6 grote secties op onze website.
U kunt op de secties klikken.
Dan kom je op de pagina van het thema:
- De startpagina
- Stadhuis en burgerdiensten
- Vrije tijd en toerisme
- Milieu en gebouw
- Economie en werk
- Sociale Zaken en Onderwijs
Aan de rechterkant staan groene vakjes met symbolen erop.
U kunt op deze vakjes klikken.
Dan kun je instellingen maken.
Bijvoorbeeld de lettergrootte of de kleuren.
Je kunt informatie delen.
1. de startpagina
Op de startpagina staat veel nieuws.
Je ziet een kalender met evenementen.
Er zijn de gebeurtenissen in Bocholt.
Bijvoorbeeld:
- Concerten
- Theater
- Tentoonstellingen
Het Bocholt logo staat bovenaan de pagina.
Je kunt erop klikken.
Dan kom je altijd terug op de startpagina.
2. stadhuis en burgerdienst
Deze sectie is voor mensen in Bocholt.
Er is veel informatie over het leven in Bocholt.
Er is informatie van politiek en bestuur.
Hier vindt u adressen van afdelingen en kantoren.
U vindt er ook contactpersonen en openingstijden.
Bijvoorbeeld over:
- Citizens' Advice Bureau
- Arbeid en sociale zaken
- Bureau Jeugdzorg
- Bouwautoriteit
- Afval
- Kleuterschool
- School
- Politie
- Brandweer
3. vrije tijd en toerisme
Er zijn veel interessante dingen te zien in Bocholt.
Op deze pagina vindt u informatie en tips.
Bijvoorbeeld: Waar je kunt overnachten .
Waar je op excursie kunt gaan.
Waar je kunt gaan winkelen .
Of waar je uit eten kunt in Bocholt.
4. milieu en gebouw
Hier vindt u informatie over bouwen in Bocholt.
Bijvoorbeeld: over verkeer en milieu.
Of waar je een huis kunt bouwen in Bocholt.
5. economie en werk
Hier vindt u informatie over de economie in Bocholt.
Bijvoorbeeld: over het onderwerp industrie en handel.
6. sociale zaken en onderwijs
Hier vindt u informatie over de stadsbibliotheek, de muziekschool en de Volks-Hochschule.
Meer over cultuur in Bocholt.
U krijgt informatie over de scholen in Bocholt.
En info over de sportclubs.
Bijvoorbeeld:
- Art
- Muziek
- Boeken
- Evenementen
- Scholen
- Sportclubs
Registratiebewijs
Registratiebewijs
Een kentekenbewijs is een papieren
met de registratiegegevens van een persoon.
We gebruiken het papier om te bevestigen
Waar een persoon is geregistreerd.
Met andere woorden, waar de persoon woont.
U krijgt van ons
1 gratis registratiebewijs:
- Wanneer u uw flat inschrijft
- Wanneer u uw adres wijzigt
- Wanneer u uw huis uitschrijft.
Soms moet je
een ander kentekenbewijs.
Bijvoorbeeld:
- voor een verzoek aan de autoriteiten
- voor paspoortzaken
- of voor privé doeleinden.
Er zijn verschillende registratiebewijzen.
Hier leggen we de verschillen uit:
Eenvoudig en uitgebreid kentekenbewijs
Er is het eenvoudige kentekenbewijs.
Er staat alleen in wie er geregistreerd is en waar.
Het bevat geen andere details.
Voor meer details heb je een
uitgebreid kentekenbewijs.
Het uitgebreide kentekenbewijs
bevat registratiegegevens en aanvullende informatie.
Bijvoorbeeld:
- Informatie over de nationaliteit
Nationaliteit betekent:
Een persoon behoort tot een bepaald land.
Bijvoorbeeld:
Omdat de persoon daar geboren is.
Of omdat de persoon naar het land emigreerde .
- Informatie over vorige adressen
- Info over gezinssituatie
Dit betekent bijvoorbeeld:
Of iemand getrouwd of gescheiden is.
Je hebt bijvoorbeeld een uitgebreid kentekenbewijs nodig:
- voor een bruiloft
- Of voor paspoortzaken.
Hoe krijg ik een kentekenbewijs?
Als u een kentekenbewijs nodig heeft,
kom naar ons kantoor.
Adres:
Stad Bocholt
Burgerlijke stand
Neutorplatz 3
46395 Bocholt
Let op:
De kantoren hebben alleen registratiegegevens tot 1985.
Voor oudere registratiegegevens heeft u archiefinformatie nodig.
Bijvoorbeeld: Om oude adressen te bevestigen,
die niet meer in het inschrijvingsregister voorkomen.
Hiervoor heb je archiefinformatie nodig.
Archief informatie
In het archief kunt u registratiegegevens van vóór 1986 opvragen.
Het archief heeft alle oude papieren en gegevens.
Daarom moeten we vaak langer zoeken in het archief.
Daarom kost de archiefinformatie meer
dan een certificaat van het kantoor.
Wanneer heb ik archiefinformatie nodig?
U hebt een archiefonderzoek nodig, bijvoorbeeld
voor uw buitenlands pensioen of voor privédoeleinden.
Hoe kom ik aan archiefinformatie?
Als je archiefinformatie nodig hebt,
schrijf ons dan een brief.
Stuur de brief naar dit adres:
Stad Bocholt
Citizens' Advice Bureau
Neutorplatz 3
46395 Bocholt
Let op:
De archiefinformatie duurt tot 6 weken.
Moet ik persoonlijk naar het kantoor gaan?
Ja, je moet bij ons komen.
Je moet ons je identiteitskaart laten zien.
Of een ander paspoort van jou.
Als u niet persoonlijk kunt komen,
kan iemand anders voor je praten.
Je moet de persoon vertrouwen.
U moet de persoon schriftelijk toestemming geven.
De toestemming heet een volmacht.
Een volmacht is een stuk papier.
Op het papier, laat je een persoon
om iets voor je te doen.
Je schrijft de naam van de persoon op het papier.
Je moet het papier ondertekenen.
Door dit te doen, laat je de persoon
om voor jou naar het kantoor te gaan.
De persoon moet ons deze papieren op kantoor laten zien:
- De volmacht.
- En zijn of haar identiteitskaart of paspoort.
- En uw identiteitskaart of paspoort.
Wat heb ik nodig voor een kentekenbewijs?
Je moet ons deze papieren laten zien:
- Uw identiteitskaart
- of uw paspoort
Hoeveel kost het certificaat?
U ontvangt van ons
1 gratis registratiebewijs:
- Wanneer u uw flat inschrijft
- Wanneer u uw adres wijzigt
- Wanneer u uw flat uitschrijft.
Elk extra kentekenbewijs kost 6 euro.
Attentie:
Registratiebewijzen met archiefinformatie kosten meer.
Waar kan ik de relevante wetten vinden?
De regels voor het kentekenbewijs
is te vinden in de federale registratiewet.
Waar kan ik advies en hulp krijgen?
We helpen u graag.
Als je vragen hebt.
Of hulp nodig hebben.
Klik hier met de muis. De pagina van het Citizens' Advice Bureau wordt geopend.
Lees deze pagina in alledaagse taal.
Een bedrijf registreren, uitschrijven of herregistreren
Een bedrijf registreren, uitschrijven of herregistreren
Een handel is een activiteit
waarmee je geld verdient.
Bijvoorbeeld als ambachtsman of handelaar.
U moet elke commerciële activiteit registreren bij het bureau.
Dit betekent: Als u een activiteit start
waarmee je geld wilt verdienen,
je moet je handel registreren bij het kantoor.
Bijvoorbeeld:
- Als je een bedrijf begint.
- Als je een restaurant opent.
- Of als je zelfstandige bent.
Als je stopt met werken,
moet u uw bedrijf bij het bureau uitschrijven.
Bijvoorbeeld:
- Als je stopt met werken.
- Als je je zaak sluit.
Als er veranderingen zijn, moet u ook naar ons toekomen.
Bijvoorbeeld:
- Als je baan verandert.
- Wanneer uw adres verandert.
- Als je nieuwe mensen aanneemt.
Dan moet u uw bedrijf registreren bij de
opnieuw registreren.
Waar kan ik een bedrijf registreren, uitschrijven of opnieuw registreren?
Belangrijk:
Er zijn verschillende beroepen.
Er zijn beroepen waarvoor een vergunning nodig is.
Dit betekent:
Je hebt een vergunning nodig voor de handel.
Bijvoorbeeld:
Voor restaurants heb je een vergunning nodig.
Als je taxichauffeur bent, heb je een vergunning nodig.
Er zijn ook beroepen waarvoor geen vergunning nodig is.
Voor deze activiteiten is geen vergunning nodig.
Informeer vooraf
of u een vergunning nodig heeft voor uw bedrijf.
Attentie:
U moet ook naar de kas en de belastingdienst gaan.
De kas en de belastingdienst
heeft ook informatie nodig over uw bedrijf.
Wat heb ik nodig om me in te schrijven, uit te schrijven of mijn inschrijving te wijzigen?
Hier vindt u de formulieren en verdere informatie
voor het registreren, uitschrijven en herregistreren van een bedrijf.
Informatie over de registratie van een bedrijf
Informatie over het uitschrijven van een bedrijf
Informatie over de herregistratie van een bedrijf
Informatie over reizen
Informatie over de horeca
Waar kan ik advies en hulp krijgen?
We helpen u graag.
Als je vragen hebt.
Of hulp nodig hebben.
Adres:
Stad Bocholt
Departement van Openbare Orde
Handel en horeca
Neutorplatz 3
4695 Bocholt
Telefoon 02871 953-250 of -357 of- 558
Registreer plat
Registreer uw appartement
Verhuist u naar Bocholt?
Of gaat u verhuizen in Bocholt?
Dan moet u uw nieuwe flat inschrijven.
Je moet naar het registratiekantoor.
Dit geldt alleen:
Als je vaak in de flat bent.
Als je daar vaak slaapt.
Belangrijk:
Er zijn uitzonderingen.
Soms hoef je de flat niet in te schrijven.
Meer informatie vindt u hier:
Wanneer moet ik mijn flat inschrijven?
U moet zich uiterlijk 2 weken
nadat je er bent ingetrokken.
Belangrijk:
U moet uw nieuwe flat inschrijven.
Zelfs als u alleen in Bocholt verhuist.
Hoe schrijf ik mijn flat in?
Je vult het registratieformulier in.
U kunt dit hier doen.
Druk het registratieformulier af.
Belangrijk:
Als u een tweede flat in Duitsland heeft
moet u ook het aanvullende formulier invullen.
Klik hier met de muis. Dan opent de pagina van het Bureau voor burgerlijke stand.
We helpen u graag.
Als je vragen hebt.
Of iets niet begrijpen.
Je moet de formulieren ondertekenen.
Je komt naar ons registratiekantoor.
Je neemt beide formulieren mee.
En de andere papieren.
Meer informatie vindt u onder de rubriek:
Wat moet ik registreren?
Je moet je registreren:
- Uw identiteitskaart
- Of je paspoort
- Of een vervangend document
- Of het reispaspoort van het kind
- Of de geboorteakte
- Het inschrijvingsformulier
Vul het registratieformulier in
- Het certificaat van de verhuurder
of de verhuurder.
Het certificaat heet
Housing Provider Confirmation.
De verhuurder of hospita
moet jou het certificaat geven.
Dan moet je het certificaat inleveren
bij het registratiekantoor.
Je hebt 2 weken om dit te doen.
Belangrijk:
De huurovereenkomst is niet voldoende voor bevestiging.
Je moet altijd het certificaat inleveren.
Wat als ik meerdere flats heb?
Je hebt verschillende flats in Duitsland.
Eén flat is je hoofdflat.
Dit is de flat waar je vaak verblijft.
Elke andere flat is je tweede flat.
Belangrijk:
U moet een extra blad invullen.
Als je andere flatshebt.
U moet het aanvullende formulier op het kantoor laten zien.
Samen met het registratieformulier
voor de hoofdflat.
Inschrijvingsformulier voor hoofdappartement
Inschrijvingsformulier voor tweede woning
Wat als ik niet kan komen?
U mag de papieren niet per post versturen.
Als u niet persoonlijk kunt komen
moet iemand anders zich komen inschrijven.
Je moet de persoon vertrouwen.
U moet de persoon schriftelijk toestemming geven.
De toestemming heet een volmacht.
Een volmacht is een stuk papier.
Op het papier, laat je een persoon
om iets voor je te doen.
Je schrijft de naam van de persoon op het papier.
Je moet het papier ondertekenen.
Door dit te doen, laat je de persoon
om voor jou naar het kantoor te gaan.
Je moet de volmacht ondertekenen.
De persoon moet ons deze papieren laten zien:
- De volmacht met uw handtekening.
- Het inschrijvingsformulier met uw handtekening.
Als u meer dan 2 personen wilt registreren
moet u meer dan één inschrijvingsformulier invullen.
- Uw identiteitskaart of paspoort
- Certificaat van de verhuurder of hospita.
U moet het certificaat altijd meenemen van de verhuurder of hospita
of huisbaas/verhuurder bij uw inschrijving.
Het heet: Verhuurdersverklaring
Belangrijk:
Het huurcontract is niet voldoende bewijs.
U moet het certificaat altijd inleveren.
Wanneer hoef ik mijn flat niet in te schrijven?
U hoeft uw flat niet in te schrijven:
- Als u meerdere flats in Duitsland heeft
Je hebt één flat geregistreerd
en wonen nu in een tweede flat.
U hoeft de tweede flat niet in te schrijven.
Je hoeft het ook niet uit te schrijven.
Als je er minder dan 6 maanden woont.
Je moet de flat registreren,
als je in de tweede flat hebt gewoond
- langer dan 6 maanden in de tweede flat hebben gewoond.
- wil je in de 2e flat wonen.
Je hebt 2 weken om je in te schrijven.
U moet het certificaat tonen
van je huisbaas of hospita.
- Als u uit het buitenland komt
Woon je in het buitenland?
Je bent niet geregistreerd in Duitsland?
Dan moet je
na 3 maanden.
Het maakt niet uit waar je vandaan komt.
Als de huurder
is in een ziekenhuis.
Of in een verpleeghuis.
Soms komt de huurder
- naar het ziekenhuis
- naar een verpleeghuis
- of een ander huis.
Dan hoeft de persoon zich niet opnieuw in te schrijven.
Zolang hij of zij ingeschreven staat in het oude huis.
Misschien gaat de persoon niet terug
terug naar de flat.
De flat is opnieuw verhuurd.
Of het wordt verkocht.
Dan moet iemand het kantoor vertellen.
Bijvoorbeeld:
- de huurder
- of een verzorger, of de manager van het tehuis.
- of de manager van het tehuis.
Je hebt 2 weken om dit te doen.
We helpen u graag.
Als je vragen hebt.
Klik hier met de muis. De pagina van het Citizens' Advice Bureau wordt geopend.
Ik wil niet dat mijn gegevens
worden doorgegeven.
Wat kan ik doen?
U kunt bezwaar maken tegen het doorgeven van uw gegevens.
Als u hier niet mee instemt.
Dan geven wij uw gegevens niet door.
aan andere agentschappen.
Je moet een aanvraagformulier invullen.
De toepassing heet: Toepassing om de overdracht van gegevens te blokkeren.
De toepassing is gratis.
U kunt de aanvraag hier invullen.
Klik hier met de muis. De pagina van het Citizens' Advice Bureau wordt dan geopend.
Wij geven uw gegevens door aan bepaalde kantoren.
Je moet dit vooraf toestaan.
Bijvoorbeeld:
Je zult alleen in het telefoonboek staan
als je het wilt en toestaat.
Anders mogen we je niet in het telefoonboek zetten.
Dit wordt een transmissieblok genoemd.
Registratiewet
De registratiewet bevat regels voor:
- Een flat registreren
- het uitschrijven van een flat
- Een flat herinschrijven
Iedereen moet zich aan de wet houden:
Als hij of zij een flat huurt.
Of huurt een flat.
- Als je een flat huurt:
U moet een certificaat van de verhuurder krijgen
of de verhuurder .
Het certificaat heet: Bevestiging van de leningverstrekker.
De verhuurder of hospita
moet jou het certificaat geven.
U moet de verhuurder of hospita
alle informatie voor het certificaat.
Dan moet je het certificaat inleveren
bij het registratiekantoor.
Je hebt 2 weken om dit te doen.
Belangrijk:
Het huurcontract is niet voldoende bewijs.
U moet het certificaat altijd inleveren.
Vertel het registratiekantoor:
Als u de bevestiging niet op tijd ontvangt.
Of als de bevestiging verkeerd is.
Dan moet de verhuurder een boete betalen.
De boete kan oplopen tot duizend euro.
- Als je een flat verhuurt:
Dit moet je doen als verhuurder:
Je moet bevestigen dat de huurder is ingetrokken.
Je moet hiervoor een certificaat invullen.
Het certificaat heet:
Apartment-Giver-Confirmation.
U kunt de bevestiging hier downloaden.
Dit is wat je in de bevestiging moet schrijven:
- Naam en adres van de verhuurder
- Het type kennisgeving
Bijvoorbeeld: Verhuizen in
Wanneer u de flat betrekt
- Datum verhuizing
- Adres van de flat
- Namen van alle personen die verhuizen
- Datum en handtekening van de verhuurder
- Naam en adres van de eigenaar.
Dit is de persoon die eigenaar is van de flat.
U moet de huurder het certificaat geven.
Je hebt 2 weken om dit te doen.
Als je naar je eigen flat verhuist
moet je een eigen verklaring afleggen.
Dit is wat u als verhuurder
als verhuurder of hospita:
U mag het kantoor vragen
of de huurder zich heeft ingeschreven
zich bij het bureau heeft aangemeld.
Of uitgeschreven.
Het kantoor mag dat doen:
Het bureau kan de verhuurder vragen
vraag de verhuurder of hospita
die in de flat woont.
Of heeft er gewoond.
Attentie:
Je mag niet liegen over de verhuizing.
Dat is tegen de wet.
Bijvoorbeeld,
je zegt dat iemand
verhuist naar de flat.
Maar niemand trekt in de flat.
Dan moet je een boete betalen.
De boete kan oplopen tot 50 duizend euro.
Waar zijn de wetten op registratie?
De wetten op registratie zijn te vinden in de
in de federale registratiewet.
De afkorting hiervoor is de: BMG.
De regels staan in paragraaf 17.
Een paragraaf is een deel van een wet.
Het teken voor paragrafen ziet er als volgt uit: §.
Neem contact op met
Klik hier met de muis. De pagina van het Citizens' Advice Bureau wordt geopend.
Maak eerst een afspraak.
Integratiecursus
Integratiecursus
Je kunt een cursus doen:
Als je uit het buitenland komt.
Als je nieuw bent in Duitsland.
Dan heb je misschien hulp nodig om in Duitsland te beginnen. En om Duits te leren.
Daar zijn integratiecursussen voor.
Hier kun je de Duitse taal leren.
En je leert meer over het leven in Duitsland.
Belangrijk:
Om deel te nemen aan de inburgeringscursus heeft u een vergunning van de autoriteiten nodig.
Dit is een document dat zegt:
Je hebt het recht om een cursus te volgen.
Wat leer ik in de integratiecursus?
Een integratiecursus bestaat uit 2 delen:
1. een taalcursus en
2. een oriëntatiecursus.
In de taalcursusleer je Duits.
In de oriëntatiecursus leer je
meer over Duitsland.
Bijvoorbeeld:
- Over de wetten.
- Over de manier van leven.
- Over de geschiedenis.
Het doel van de integratiecursus is:
Ze zouden Duits moeten leren.
Ze moeten zich in Duitsland zelf kunnen redden.
Zonder de hulp van andere mensen.
Dat betekent bijvoorbeeld:
Je zult in staat zijn om
- gaan winkelen.
- Ga naar de dokter.
- Ga naar het kantoor.
- En nog veel meer.
Wie MOET een cursus volgen?
Of u een cursus mag of moet volgen
hangt af van verschillende vragen:
1. Hoe goed spreek je Duits?
2. Waar kom je vandaan?
Als u uit Europa komt
heb je meestal niet het recht om een cursus te volgen.
Maar je kunt er een aanvragen,
als je nog steeds een cursus wilt doen.
Bijvoorbeeld: Omdat je Duits wilt leren.
Wanneer ben je naar Duitsland gekomen?
Als u na 1 januari 2005 naar Duitsland bent gekomen,
heb je meestal het recht om een cursus te volgen.
Dit betekent: je mag een cursus volgen.
Attentie:
U kunt daartoe ook verplicht worden.
Dat betekent: je MOET een cursus volgen.
Bijvoorbeeld: Als je geen Duits verstaat.
Of als je maar een beetje Duits kent.
Belangrijk:
Soms MOET je ook een cursus volgen,
als u vóór 1 januari 2005 Duitsland bent binnengekomen.
Waar kan ik een inburgeringscursus volgen?
Hier vindt u een lijst van alle instellingen
die integratiecursussen aanbieden:
Lijst van integratiecursussen
Meer informatie is te vinden op de website van het Federaal Bureau voor Migratie en Vluchtelingen.
Wat als ik NIET naar de cursus ga?
Het is tegen de wet:
Als je niet naar de cursus gaat.
Of als je stopt met de cursus.
Ook al ben je dat verplicht .
Dat betekent:
Het is tegen de wet!
Je moet dan een boete betalen.
Je moet tot 1.000 euro betalen.
Of je sociale uitkeringen worden verlaagd.
Als je geld krijgt van de autoriteiten.
Dat betekent:
U krijgt dan minder geld van de Amt.
Bijvoorbeeld: Minder sociale bijstand.
En uw verblijfsvergunning
misschien niet worden verlengd.
Dat betekent:
Wanneer uw verblijfsvergunning verloopt,
moet je misschien Duitsland verlaten.
En ga terug naar je eigen land.
Of naar een ander land.
Wanneer moet ik een cursus volgen?
Een inburgeringscursus is goed:
Als je in Duitsland wilt blijven .
Als je hier wilt wonen en werken .
Bijvoorbeeld:
Als je een vestigingsvergunning wilt.
Dit is een vergunning die
om in Duitsland te wonen.
Je krijgt alleen de vestigingsvergunning:
- Als je genoeg Duits spreekt.
- En weet iets over Duitsland.
Bijvoorbeeld:
- Als je iets weet over de maatschappij .
- En over de regels en wetten in Duitsland.
Als u een vestigingsvergunning aanvraagt,
een integratiecursus is voldoende bewijs.
Daarmee kun je het kantoor laten zien:
Ik heb een integratiecursus gevolgd.
Ik spreek genoeg Duits.
Ik weet iets over Duitsland:
Over de regels en de rechten.
En over de Duitse samenleving.
Dit betekent dat een integratiecursus
belangrijk voor een vestigingsvergunning.
Er zijn nog meer voordelen:
U kunt sneller genaturaliseerd worden.
Als je een integratiecursus hebt gevolgd.
Genaturaliseerd betekent:
Je wordt een Duitse burger. Of Duitse burger.
Je krijgt een Duits paspoort.
En je mag in Duitsland wonen.
Hoe kom ik aan een deelnemingsvergunning?
U kunt uw recht op deelname krijgen bij het integratiebureau.
Attentie:
Als u na 1 januari 2005 Duitsland bent binnengekomen,
heb je meestal recht op een cursus.
Dit betekent dat u een deelnamevergunning krijgt.
Dit geeft recht op een cursus.
Belangrijk:
Soms krijg je ook een recht op deelname,
als u vóór 1 januari 2005 het land bent binnengekomen.
Ga persoonlijk naar het kantoor.
We zullen het dan controleren:
Of u recht heeft op een inburgeringscursus.
Moet ik persoonlijk naar het kantoor gaan?
Ja.
Je moet persoonlijk naar ons toe komen:
Als je een integratiecursus wilt volgen.
En je hebt een deelnamevergunning nodig.
Wij adviseren u graag.
Wij zullen nagaan of u recht heeft op deelname.
Hoeveel kost het?
Je hoeft niets te betalen.
De begeleiding en het onderzoek zijn gratis.
Waar kan ik een deelnamevergunning krijgen?
Klik hier met de muis.
De pagina van het Citizens' Advice Bureau wordt geopend.
Integratiecursus
In-te-gra-tion betekent:
Mensen uit het buitenland leren
de Duitse taal en cultuur.
Zodat ze goed kunnen leven in Duitsland.
Zodat ze overal aan kunnen deelnemen.
De VHS Bocholt biedt verschillende cursussen aan:
- Inburgeringscursussen voor volwassenen
- Jeugdintegratiecursussen
Dit zijn alleen cursussen voor jongeren.
- Integratiecursussen met alfa-betaling
In deze cursussen leer je lezen en schrijven.
Klik hier met de muis. Dan opent de pagina naar de VHS Bocholt.
De integratiecursus bestaat uit 2 delen:
1. taalcursus:
De cursus duurt 600 tot 900 uur.
Het doel van de taalcursus is de test.
Het heet: Duitse test voor immigranten.
U ontvangt dan een certificaat:
Voor het taalniveau A2 tot B1.
2. oriëntatiecursus:
Oriëntatie betekent je weg vinden.
De cursus duurt 100 uur.
Dit leer je in de oriëntatiecursus:
- De Duitse staat
- Rechten en wetten
- Geschiedenis van Duitsland
- Cultuur in Duitsland
Bijvoorbeeld: Kunst en muziek.
Cultuur is alles wat door mensen wordt gemaakt.
En wat door mensen is uitgevonden.
En hoe mensen samenleven.
Bijvoorbeeld: feestdagen.
Of kleding en voedsel.
Als je nieuw bent in Duitsland,
moet je een inburgeringscursus volgen.
Je wordt verondersteld daar meer over Duitsland te leren.
Als je al lang in Duitsland woont,
kun je een inburgeringscursus volgen.
Als je dat wilt.
Bijvoorbeeld:
- Je bent je eigen land ontvlucht.
Nu wil je in Duitsland blijven.
Je wilt de Duitse taal leren.
- Of je komt uit Europa.
Je wilt beter Duits leren.
Je moet hiervoor een aanvraag indienen.
Bij het Federaal Bureau voor Migratie en Vluchtelingen.
De data voor integratiecursussen
met geletterdheid zijn hier niet vermeld.
Je moet het ons vragen.
Geletterdheid betekent:
Leren lezen en schrijven.
Zo wordt het uitgesproken: Al-fa-be-ti-sier-ung.
Begeleiding en registratie
Alle cursussen vereisen begeleiding.
Dat betekent dat je eerst op gesprek moet komen.
Dan kunt u zich inschrijven voor de cursus.
Klik hier met de muis. Dan opent de pagina naar de VHS Bocholt.
Verblijfsvergunning
Verblijfsvergunning
Mensen uit het buitenland
een verblijfsvergunning nodig hebben
als ze in Duitsland willen blijven.
Dit is een stuk papier waarop staat:
Je mag in Duitsland blijven
Voor een korte tijd of voor altijd.
Welke vergunning heeft u nodig
hangt af van de reden van uw verblijf:
Sommige mensen willen in Duitsland werken,
Sommige mensen willen hier studeren.
Sommige mensen willen voor altijd in Duitsland wonen.
Er zijn verschillende manieren
om een verblijfsvergunning te krijgen.
Soms is de vergunning tijdelijk.
Dit betekent dat het slechts gedurende een bepaalde periode geldig is.
Soms is de vergunning permanent.
Dit betekent dat de vergunning voor altijd geldig is.
Op deze pagina vindt u meer informatie over:
1. tijdelijke verblijfsvergunning
2. onbeperkte verblijfsvergunning
3. visum
Tijdelijke verblijfsvergunning
Er is een tijdelijke verblijfsvergunning.
Dit betekent:
Je mag maar een bepaalde tijd in Duitsland blijven.
in Duitsland voor een bepaalde tijd.
De vergunning is niet eeuwig geldig.
Je krijgt een tijdelijke verblijfsvergunning:
- Als je in Duitsland werkt.
- Of als je hier studeert.
- Of als je als au pair werkt.
Het woord au pair komt uit het Frans.
Au pair wordt zo gesproken: Oh Päär.
Au pair betekent: je woont bij een gezin.
Je zorgt voor de kinderen en het huis.
Hier kunt u meer lezen over de
verblijfsvergunning voor werk.
Hier kunt u meer lezen over
Verblijfsvergunning om te studeren.
Hier kunt u meer lezen over
Verblijfsvergunning voor Au Pairs.
- Vestigingsvergunning of:
onbeperkte verblijfsvergunning
Er is een onbeperkte verblijfsvergunning.
Onbeperkt betekent:
De vergunning is niet beperkt in de tijd.
De vergunning is voor altijd geldig.
Met een onbeperkte verblijfsvergunning bent u
mag je je in Duitsland vestigen.
Dit betekent:
Je mag voor altijd in Duitsland wonen.
Daarom wordt deze verblijfsvergunning ook wel een
Vestigingsvergunning.
Hier kunt u meer lezen over de
vergunning hier. - Visa
Een visum is ook een verblijfsvergunning.
Het laat je toe om Duitsland binnen te gaan.
En je mag een bepaalde tijd blijven.
Als je Duitsland binnenkomt,
heb je een visum nodig met het juiste doel.
Dat wil zeggen:
Je moet bewijzen
waarom u Duitsland binnenkomt
en wat het doel van je inzending is.
Het doel moet op het visum worden vermeld.
Bijvoorbeeld:
- Om in Duitsland te werken
heb je een zakenvisum nodig.
- Als je je familie wilt bezoeken,
heb je een bezoekvisum nodig.
Krijg hier hulp en advies.
Klik hier met de muis. De pagina Burgers' Bureau wordt geopend.
Paspoort en identiteitskaart
Paspoort en ID
Je moet een
een geldige identiteitskaart hebben:
- Als u een Duitse burger bent.
Dit betekent:
Je bent geboren in Duitsland.
Of je bent hierheen geëmigreerd.
- Als u een registratieplicht heeft.
Dat betekent:
Als u langer dan 6 maanden in Bocholt woont. Dan moet u uw flat registreren bij de autoriteiten.
Belangrijk:
Heb je een geldig paspoort?
Dan heb je geen identiteitskaart nodig.
Belangrijk:
Het is tegen de wet
als u geen geldige identiteit skaart heeft.
Zonder geldige identiteitskaart
zul je een boete moeten betalen.
Controleer daarom altijd,
tot wanneer je identiteitskaart geldig is.
Dit staat op uw identiteitskaart.
Welk document heb ik nodig in het buitenland?
Elk land heeft andere regels betreffende de identificatieplicht:
- Reizen in de Europese Unie
U kunt uw identiteitskaart gebruiken om
naar landen in Europa.
De landen moeten lid zijn
van de Europese Unie.
Belangrijk:
U moet een definitieve identiteitskaart hebben.
Zodat je naar het buitenland kunt reizen.
Definitief betekent: uw identiteitskaart is 10 jaar geldig.
Er is ook een tijdelijke identiteitskaart.
Dit is slechts 3 maanden geldig.
Met de tijdelijke identiteitskaart
mag je niet naar het buitenland reizen.
Je kunt alleen naar het buitenland reizen
totdat de definitieve identiteitskaart klaar is.
- Reizen naar alle andere landen
De landen buiten de Europese Unie
hebben verschillende regels voor reizen:
1. je kunt naar sommige landen reizen met de
met uw definitieve identiteitskaart.
2. je kunt alleen met een paspoort naar andere landen reizen.
U vindt meer informatie over de landen
op de website van het Duitse ministerie van Buitenlandse Zaken.
Klik hier met de muis. De pagina van Buitenlandse Zaken gaat open.
Je kunt ook naar een reisbureau gaan.
Daar vindt u ook informatie over de landen.
Of ga naar de ambassade van het land van bestemming.
Ambassade betekent:
Een vertegenwoordiging van één land
heeft een huis in een ander land.
Bijvoorbeeld:
Je wilt naar Japan reizen.
Dan kun je naar de Japanse ambassade gaan
in Duitsland.
U kunt daar informatie krijgen over reizen naar Japan.
Welk papier heeft mijn kind nodig?
Kinderen tot 12 jaar
moet een kinderreispaspoort hebben.
Kinderen ouder dan 12 jaar moeten
een elektronisch paspoort hebben.
Of een identiteitskaart.
Belangrijk:
De identiteitskaart is alleen geldig in de Europese Unie.
Als u naar een ander land reist,
heeft uw kind een paspoort nodig.
Attentie:
Er is een nieuwe regel in de Europese Unie:
Wanneer u naar het buitenland reist
moet uw kind een eigen reisdocument hebben.
Reisdocument betekent:
Reispaspoort of Kinderreispaspoort.
Soms is je kind
in je paspoort.
We noemen dit: Toegang voor kinderen
Dit bericht is nu ongeldig.
Maar je paspoort blijft geldig.
U mag met uw paspoort naar het buitenland reizen.
Maar u moet reisdocumenten voor uw kind meenemen.
Waar kan ik een identiteitskaart krijgen?
Klik hier met de muis. Dan opent de pagina met informatie over het paspoort.
Reispaspoort voor kinderen
Reispaspoort voor kinderen
Als u naar het buitenland wilt reizen
heb je een paspoort nodig voor je kind.
Bij ons kunt u een
een kinderreispaspoort aanvragen.
Het reispaspoort voor kinderen is
voor kinderen onder de 12 jaar.
Wat heb ik daarvoor nodig?
We hebben deze papieren van je nodig:
- Het oude kinderreispaspoort
Als je het nieuwe Kinderreispaspoort krijgt,
houden we het oude paspoort.
Of we maken het oude paspoort ongeldig.
En dan geven we je het oude paspoort terug.
- de geboorteakte van het kind
Wanneer u het nieuwe paspoort aanvraagt
breng een geboorteakte mee.
Of een kopie uit het geboorteregister.
Of een kopie uit het familieregister.
Documenten uit het buitenland
moet in het Duits vertaald worden.
Bijvoorbeeld:
Uw certificaat uit Turkije is in het Turks.
Voor het kantoor in Duitsland
het document moet in het Duits worden vertaald.
Dit moet gebeuren door een vertaler.
Of een tolk.
Met andere woorden, een expert met een opleiding.
U mag de documenten niet zelf vertalen.
Zelfs als je de taal goed kent.
Alleen vertalingen door deskundigen zijn toegestaan.
De staat bepaalt wie een expert is.
Het onderzoekt de vertalers en tolken.
Dan krijg je een werkvergunning.
Het zware woord hiervoor is:
Publiekelijk benoemd of beëdigd.
Dit betekent dat de staat ze heeft onderzocht.
Zij mogen werken als vertaler of tolk.
Vertalers en tolken vindt u hier
U moet de originele vertaling inleveren.
U kunt geen kopie vertaling inleveren.
- Identiteitskaart of paspoort
van ouders of voogden.
Als beide ouders bij ons komen
moeten beide ouders hun identiteitskaart laten zien.
Als er maar 1 ouder bij ons komt,
moet de ouder ons zijn ID laten zien.
En een volmacht van de andere ouder.
En een kopie van het identiteitsbewijs van de andere ouder.
Als een andere ouder of voogd komt,
moet die persoon zijn ID of paspoort laten zien.
Wettelijke voogd betekent:
Een rechtbank heeft verklaard
welke persoon voor een kind mag zorgen.
Deze persoon kan de vader of de moeder zijn.
Maar ook een ander persoon.
Bijvoorbeeld: oma of opa.
Als beide ouders dood zijn.
- Volmacht van de 2e ouder
Als slechts 1 ouder het paspoort aanvraagt,
moet de ouder een volmacht van de 2e ouder laten zien.
Een volmacht is een stuk papier waarop staat:
Dat je iemand toestemming geeft om iets te doen.
De volmacht moet de volgende informatie bevatten
1. naam van het kind,
2. naam van de persoon die de volmacht geeft,
3. naam van de persoon die de volmacht ontvangt.
Je kunt de informatie gewoon op een stuk papier schrijven.
Het papier moet worden ondertekend door de ouder
die thuis blijft en niet bij ons komt.
Ze moeten ons de volmacht laten zien,
wanneer u een nieuw kinderreispaspoort aanvraagt.
- Bewijs van bewaring
of verblijfsrecht
Recht op zorg betekent:
Iemand mag voor een kind zorgen.
De persoon is verantwoordelijk voor het kind.
Het zware woord hiervoor is: recht op opvoeding.
Als er maar één persoon is die ouderlijke rechten heeft..,
dan moet je ons laten zien
- Je moet ons een bewijs van voogdij laten zien.
- Of het bewijs van de
verblijfsrecht.
Verblijfsrecht betekent:
De persoon kan bepalen
Waar het kind moet wonen.
Waar het kind mag verblijven.
Als u een paspoort aanvraagt voor uw kind,
dan moet je ons daar bewijs van laten zien.
- Pasfoto
Als u een reispaspoort voor kinderen aanvraagt,
moet u ons een pasfoto van uw kind geven.
Het maakt niet uit hoe oud je kind is.
Zelfs als hij of zij net geboren is.
Zelfs dan hebben we een foto van uw kind nodig.
De foto moet actueel zijn.
Dit betekent dat de foto niet ouder dan 3 maanden mag zijn.
U kunt de foto niet als e-mail versturen.
Foto's op de computer zijn niet toegestaan.
Het zware woord hiervoor is: digitale foto's.
Digitale foto's zijn niet toegestaan.
De foto moet biometrisch geschikt zijn.
Biometrisch gereed betekent:
Het gezicht is duidelijk zichtbaar.
Het hoofd is recht.
De ogen zijn open.
De mond is gesloten.
De achtergrond is één kleur.
De persoon is duidelijk zichtbaar.
Volg de regels voor pasfoto's.
De regels staan in het foto-voorbeeld bord.
Er zijn ook voorbeelden in het foto-voorbeeldbord,
van hoe de foto moet zijn voor baby's of kleine kinderen.
Klik hier met de muis. Dit opent de pagina op het foto-voorbeeldbord voor pasfoto's.
- Kennisgeving van verlies
Als u uw oude paspoort kwijt bent
moet u een verliesmelding bij ons indienen.
Dit is een document dat zegt:
Je naam en wat je hebt verloren.
Wanneer u uw nieuwe paspoort aanvraagt
laat ons alsjeblieft het verliesrapport zien.
- Certificaat van de politie
Als het oude paspoort is gestolen
dan moet je naar de politie gaan.
Je moet zeggen dat het paspoort gestolen is.
Dan krijg je een certificaat van de politie.
Wanneer u het nieuwe paspoort aanvraagt,
moet je ons het certificaat laten zien.
Hoe kan ik het reispaspoort voor kinderen aanvragen?
Als u een kinderreispaspoort wilt aanvragen,
naar ons kantoor komen met uw kind.
U kunt vooraf een afspraak met ons maken.
Er zijn 2 manieren om dit te doen:
1. u kunt via internet een afspraak maken.
2. of u kunt ons bellen.
Telefoon: 02871 / 953 400
Belangrijk:
Uw kind moet meekomen naar het kantoor
- als u een nieuw kinderreispaspoort aanvraagt.
- als u een kinderreispaspoort verandert.
- als je de pasfoto's verandert.
Hoe lang is de kinderreispas geldig?
De kinderreispas is 6 jaar geldig.
De Kinderreispas is geldig
alleen voor kinderen tot 12 jaar.
Kinderen vanaf 12 jaar
een normaal reispaspoort.
Of een normale identiteitskaart.
Net als de volwassenen.
U kunt het paspoort laten verlengen
voor kinderen tot 12 jaar.
U kunt ook het paspoort laten veranderen .
Bijvoorbeeld:
- Laat een nieuwe foto op het paspoort zetten.
- Of laat de woonplaats in het paspoort veranderen.
Wanneer krijg ik mijn nieuwe paspoort?
Als je alle benodigde papieren meeneemt,
krijg je meteen het kinderreispaspoort.
Hoeveel kost een kinderreispaspoort?
Een nieuw kinderreispaspoort kost 13 euro.
Veranderingen kosten 6 euro.
Wat moet ik nog meer weten als ik op reis ga?
De Kinder-Reise-Pass is in sommige landen niet geldig.
Informeer voordat u op reis gaat
welke papieren je nodig hebt.
Bijvoorbeeld, als je naar de VS reist:
Soms heb je een inreisvergunning nodig
voor een reis naar de VS.
De inreisvergunning wordt een visum genoemd.
Als het reispaspoort van uw kind geldig is tijdens uw reis,
dan kun je zonder visum naar de VS reizen.
Als uw kind alleen een tijdelijk paspoort heeft,
dan heb je een visum nodig om naar de VS te reizen.
U kunt het visum aanvragen bij de Amerikaanse ambassade.
Of bij het Amerikaanse consulaat.
Belangrijk:
Je moet het weten voordat je op reis gaat
of uw paspoort geldig is in het land.
Lees de informatie van het Duitse ministerie van Buitenlandse Zaken.
Het ministerie van Buitenlandse Zaken heeft een internetsite
met informatie over reizen.
Klik hier met de muis. Dit opent de pagina met informatie van Buitenlandse Zaken.
Waar kan ik hulp en advies krijgen?
Klik hier met de muis. Dit opent de pagina over het Citizens' Advice Bureau.
Reispaspoort
Reispaspoort
Voor reizen in Europa is het meestal voldoende om te beschikken over
een identiteitskaart.
Voor reizen buiten Europa
heb je een paspoort nodig.
U moet een paspoort aanvragen bij het kantoor. Het paspoort is voor mensen van 12 jaar en ouder.
Kinderen onder de 12 jaar
een kinderreispaspoort halen.
Attentie:
Soms heb je ook een visum nodig.
Bijvoorbeeld: voor reizen naar Amerika.
Een visum is een vergunning om te reizen.
Het stelt je in staat om naar een land te reizen.
Je kunt uitzoeken wat je nodig hebt voor je reis
kunt u te weten komen bij Buitenlandse Zaken.
Buitenlandse Zaken zal het je vertellen:
- Of je een paspoort nodig hebt voor je reis.
- Of dat je een visum nodig hebt.
- Of dat een identiteitskaart voldoende is.
Moet ik persoonlijk naar het kantoor gaan?
Ja.
Je moet persoonlijk naar het kantoor komen
als u een paspoort aanvraagt.
Als u een paspoort aanvraagt voor uw kind,
dan moet uw kind ook bij ons komen.
U hoeft niet persoonlijk te komen om het paspoort op te halen.
Een andere persoon kan het paspoort ook komen ophalen
met een volmacht .
Een volmacht is een stuk papier waarop staat:
Dat je iemand toestemming geeft om iets te doen.
De volmacht moet de volgende informatie bevatten:
De naam van de persoon die de volmacht geeft.
En de naam van de persoon die de volmacht krijgt.
U kunt de volmacht op een stuk papier schrijven.
Ze moeten het papier ondertekenen.
Bij het ophalen van de volmacht moet de persoon ons de volmacht laten zien.
En de persoon moet ons zijn paspoort laten zien.
En de persoon moet ook het oude paspoort inleveren.
Wat kan het nieuwe paspoort?
Je kunt het gebruiken om je te identificeren.
Het paspoort heeft een chip.
Uw gegevens worden opgeslagen op de chip.
Gegevens zijn bijvoorbeeld:
- Geboortedag
- Uw adres
- Geslacht: d.w.z. man of vrouw.
- Foto
- Vingerafdrukken
Uitzondering voor kinderen:
Voor kinderen jonger dan 6 jaar
we slaan geen vingerafdrukken op.
Ik kreeg mijn paspoort voor 2017.
Wat moet ik doen?
Je hoeft niets te doen.
Uw oude paspoort is geldig tot de vervaldatum.
De vervaldatum staat in het paspoort.
Na die datum is het paspoort ongeldig.
U moet dan een nieuw paspoort aanvragen.
Wanneer krijg ik het paspoort?
Wanneer u het nieuwe paspoort aanvraagt
moet je ongeveer 3 tot 4 weken wachten.
Dan kun je het paspoort ophalen.
Uitzondering:
Er is een express paspoort.
Het express paspoort duurt niet zo lang.
Je kunt het na 3 dagen ophalen.
Maar het express paspoort kost meer.
In noodgevallen kunt u ook een aanvraag indienen voor een
tijdelijk paspoort in geval van nood.
Als je niet zo lang kunt wachten.
Bijvoorbeeld:
Als je je kort voor je reis realiseert,
dat je een nieuw paspoort nodig hebt.
Dan geven we je het tijdelijke paspoort.
U krijgt het tijdelijke paspoort onmiddellijk,
als je ons alle benodigde papieren laat zien.
Wanneer u uw nieuwe paspoort ophaalt,
- we houden uw oude paspoort
of kinderpaspoort.
- Of we maken het oude paspoort ongeldig.
En je je oude paspoort teruggeven.
Hoe lang is het paspoort geldig?
Het paspoort is 10 jaar geldig.
Er zijn echter uitzonderingen:
Het paspoort voor mensen onder de 24 is slechts 6 jaar geldig.
Een tijdelijk paspoort is slechts 1 jaar geldig.
Belangrijk:
Uw oude paspoort kan niet worden verlengd.
Als je oude paspoort niet lang meer geldig is,
dan moet u een nieuw paspoort aanvragen.
Wat als ik veel reis?
Het normale paspoort heeft 27 pagina's.
Er is ook een paspoort met 48 pagina's.
Dit paspoort is voor mensen die veel reizen.
Dit paspoort kost 22 euro extra.
Welke papieren heb ik daarvoor nodig?
Je moet ons deze papieren op kantoor laten zien:
- Oud paspoort
Wanneer u het nieuwe paspoort krijgt
houden we het oude paspoort.
Of we maken het oude paspoort ongeldig.
En geven je dan het oude paspoort terug.
- Oud kinderreispaspoort
Als u alleen een kinderreispaspoort heeft
en krijgen nu een nieuw paspoort,
houden we het paspoort van het kind.
Of we maken het reispaspoort van de kinderen ongeldig.
En geef dan het reispaspoort van de kinderen aan u terug.
- Identiteitskaart
U moet ons uw identiteitskaart tonen
als je geen paspoort had.
Of als u uw paspoort kwijt bent.
- Geboorteakte
Wanneer u uw nieuwe paspoort aanvraagt
- neem dan uw geboorteakte mee.
- Of een kopie uit het geboorteregister.
- Of een kopie uit het familieregister.
- Huwelijksakte
Als u getrouwd bent
en je naam is veranderd.
Dan moeten we ook
- Uw huwelijksakte
- of een kopie uit het huwelijksregister
- of een levenslange partnerschapsakte.
We hebben ook deze documenten nodig
als je gescheiden of weduwe bent.
Weduwe betekent:
Als je man of vrouw dood is.
Belangrijk:
Documenten uit het buitenland moeten
vertaald in het Duits.
Bijvoorbeeld:
Uw akte uit Turkije is in het Turks.
Dan moet het document in het Duits worden vertaald.
Dit moet gebeuren door een vertaler.
Of een tolk.
Met andere woorden, een expert met een opleiding.
U mag de documenten niet zelf vertalen.
Zelfs als je de taal goed kent.
Alleen vertalingen door deskundigen zijn toegestaan.
De staat beslist wie een expert is.
Het onderzoekt de vertalers en tolken.
Dan krijgen ze een werkvergunning.
Dit noemen we: publiekelijk benoemd of beëdigd.
Dit betekent dat de staat ze heeft onderzocht.
Je mag als vertaler of tolk werken.
U kunt hier vertalers en tolken vinden.
- Pasfoto
Je moet ons 1 pasfoto geven.
De foto mag niet ouder zijn dan 3 maanden.
U kunt de foto niet als e-mail versturen.
De foto moet biometrisch zijn.
Dit betekent:
Het gezicht is duidelijk zichtbaar.
Het hoofd is recht.
De ogen zijn open.
De mond is gesloten.
De achtergrond is één kleur.
De persoon is duidelijk zichtbaar.
Volg de regels voor pasfoto's.
Klik hier met de muis. Dit opent de pagina op het foto-voorbeeldbord voor pasfoto's.
Hoeveel kost het paspoort?
Voor personen jonger dan 24 jaar
het paspoort kost 37,50 euro.
Voor personen ouder dan 24 jaar
het paspoort kost 60 euro.
Het tijdelijke paspoort kost 26 euro.
Het express paspoort kost 32 euro extra.
Het paspoort met 48 pagina's
kost 22 euro extra.
Belangrijk:
Je moet betalen
wanneer u het paspoort aanvraagt.
U kunt niet betalen wanneer u het paspoort ophaalt,
wanneer u het paspoort ophaalt.
U kunt met contant geld betalen.
Dat betekent met bankbiljetten en munten.
Of u kunt met uw EC-kaart betalen.
Een EC-kaart is een plastic kaart.
Je kreeg de kaart van je bank.
Je kunt ermee betalen zonder contant geld.
Waar kan ik hulp en advies krijgen?
Klik hier met de muis. Dit opent de pagina van het Citizens' Advice Bureau.
Meer informatie
Identiteitskaart
Tijdelijk paspoort
Tijdelijk paspoort
Informatie in eenvoudige taal
Lees deze pagina in alledaagse taal.
Je kunt alleen naar sommige landen reizen
als je een geldig paspoort hebt.
Je moet een paspoort aanvragen bij het kantoor.
Dit duurt 3 tot 4 weken.
Er is ook een express paspoort.
Dit duurt maar 3 tot 4 dagen.
Als je het paspoort onmiddellijk nodig hebt,
kun je een tijdelijk paspoort krijgen.
U kunt het tijdelijke reispaspoort onmiddellijk krijgen.
Bijvoorbeeld:
Als je niet langer kunt wachten
voor ons om u een definitief paspoort te maken.
Of tot we een Express Passport voor je maken.
Omdat je de komende dagen naar het buitenland reist.
Dan kunt u een tijdelijk reispaspoort aanvragen.
Op deze pagina leggen we uit hoe dat moet.
Hoe kom ik aan een tijdelijk paspoort?
Je moet naar ons kantoor komen.
Je moet ons verschillende papieren laten zien.
Je moet bewijzen dat het een noodgeval is.
U kunt uw vliegticket laten zien als bewijs .
Of een andere bevestiging voor een reis.
Bijvoorbeeld: Uw boekingsbevestiging.
Belangrijk:
Als u een tijdelijk paspoort nodig heeft
voor uw kind,
ten minste 1 ouderdeel
moet bij ons komen met het kind.
Ouderdeel betekent: de moeder of de vader.
Het oudergedeelte dat met het kind naar ons toekomt,
moet ons zijn of haar identiteitskaart tonen.
Van de andere ouder moet u
een kopie van de identiteitskaart laten zien.
En een volmacht van de andere ouder.
Een volmacht is een stuk papier waarop staat:
Je laat iemand iets voor je doen.
Je moet de toestemming ondertekenen.
Wat heb ik daarvoor nodig?
Als u een tijdelijk paspoort aanvraagt,
dan moet je ons deze papieren laten zien:
- Uw oude paspoort
Als je het tijdelijke paspoort krijgt,
dan houden we het oude paspoort.
Of we maken het oude paspoort ongeldig.
En dan geven we je je oude paspoort terug.
- Uw oude kinderreispaspoort
Als u tot nu toe alleen een kinderreispaspoort had
en nu krijg je een tijdelijk paspoort,
houden we het paspoort van de kinderen.
Of we maken het reispaspoort van de kinderen ongeldig...
En geven je dan het kinderreispaspoort terug.
- Uw identiteitskaart
U moet ons uw identiteitskaart tonen
als u uw oude paspoort kwijt bent.
Of als u niet eerder een paspoort had.
- Uw geboorteakte
Als u alleenstaand bent en een nieuw paspoort aanvraagt
- neem dan uw geboorteakte mee.
- Of een kopie uit het geboorteregister.
- Of een kopie uit uw familieregister.
Single betekent: je bent niet getrouwd.
En je bent nooit getrouwd geweest.
- Uw huwelijksakte
- Als u getrouwd of partner bent,
dan hebben we van jou nodig
- een huwelijksakte,
- of een kopie uit het huwelijksregister.
We hebben ook dit document nodig
als je gescheiden of weduwe bent.
Belangrijk:
Documenten uit het buitenland
moet in het Duits vertaald worden.
Bijvoorbeeld:
Uw certificaat uit Turkije is in het Turks.
Voor het kantoor in Duitsland moet het document
vertaald in het Duits.
Dit moet gebeuren door een vertaler of tolk.
Met andere woorden, een expert met een opleiding.
U kunt de documenten niet zelf vertalen.
Zelfs als je de taal goed kent.
Alleen vertalingen door deskundigen zijn toegestaan.
Een lijst van deskundigen vindt u hier.
Je moet de originele vertalingen inleveren.
U kunt geen kopieën van vertalingen inleveren.
- Pasfoto van u
Wanneer u een tijdelijk paspoort aanvraagt,
moet u ons 1 pasfoto geven.
We hebben 2 pasfoto's van je nodig.
Als u een aanvraag indient voor een
een definitief paspoort aanvragen.
Belangrijk:
De foto mag niet ouder zijn dan 3 maanden.
U kunt de foto niet als e-mail versturen.
Foto's op de computer zijn niet toegestaan.
De foto moet biometrisch geschikt zijn.
Bio-metrische geschikte middelen:
De persoon is gemakkelijk herkenbaar.
Het gezicht is duidelijk zichtbaar.
Het hoofd is recht.
De ogen zijn open.
De mond is gesloten.
De achtergrond is één kleur.
De regels staan in het foto-voorbeeld bord.
Volg de regels voor pasfoto's.
Klik hier met de muis. Dit opent de pagina op het foto-voorbeeldbord voor pasfoto's.
- Bewijs voor uw reis
U kunt alleen een aanvraag indienen voor een
Vraag een tijdelijk reispaspoort aan.
Bijvoorbeeld:
Als je de komende dagen naar het buitenland reist.
Als u niet kunt wachten op uw normale
reispaspoort.
Of als je geen 3 dagen kunt wachten
voor een snel paspoort.
Alleen dan kun je een
tijdelijk paspoort.
Je moet bewijzen dat het een noodgeval is.
U kunt uw vliegticket laten zien als bewijs .
Of een andere bevestiging voor een reis.
Bijvoorbeeld uw reserveringsbevestiging.
- Kennisgeving van verlies
Als u uw paspoort kwijt bent,
moet u ons een verliesadvies laten zien.
Dit is een stuk papier waarop staat:
Je naam en wat je hebt verloren.
U kunt de verliesmelding op kantoor krijgen.
Als u een tijdelijk paspoort aanvraagt,
laat ons dan alsjeblieft het verliesrapport zien.
- Certificaat van de politie
Als uw paspoort is gestolen
dan moet je naar de politie gaan
En zeg dat je paspoort is gestolen.
Dan krijg je een certificaat van de politie.
Je moet het certificaat van de politie laten zien.
Wanneer u het nieuwe paspoort aanvraagt.
Hoe lang is het tijdelijke paspoortgeldig?
Een tijdelijk paspoort is 1 jaar geldig.
U kunt geen tijdelijk paspoort hebben
een tijdelijk paspoort.
Wanneer krijg ik het tijdelijke paspoort?
Als je ons alle benodigde papieren laat zien,
ontvangt u onmiddellijk het tijdelijke paspoort.
Wat moet ik nog meer weten als ik op reis ga?
Voor reizen in Europa is een identiteitskaart meestal voldoende.
een identiteitskaart is meestal voldoende.
Voor reizen buiten Europa
heb je een paspoort nodig.
Soms heb je ook een visum nodig voor je reis.
Bijvoorbeeld voor reizen naar Amerika.
U kunt nagaan welk paspoort u nodig hebt voor uw reis
kunt u te weten komen bij Buitenlandse Zaken.
Buitenlandse Zaken zal het je vertellen:
- Of je een paspoort nodig hebt voor je reis,
- of dat je een visum nodig hebt,
- of dat een identiteitskaart volstaat.
Informatie over reizen van het federale ministerie van Buitenlandse Zaken.
Hoeveel kost een tijdelijk paspoort?
Een tijdelijk paspoort kost 26 euro.
Attentie:
Een verliesmelding kost 1,50 euro extra.
Dit betekent:
Je moet in totaal 27,50 euro betalen.
Waar kan ik hulp en advies krijgen?
Klik hier met de muis. Dit opent de pagina van het Citizens' Advice Bureau.
Voorlopige identiteitskaart
Tijdelijke identiteitskaart
Informatie in gewone taal
Lees deze pagina in alledaagse taal.
Als je 16 wordt
je moet een identiteitskaart hebben.
Het zware woord hiervoor is: Personal-Ausweis-Pflicht.
Als je geen geldige identiteitskaart hebt,
moet je een identiteitskaart aanvragen.
Je moet 3 tot 4 weken wachten.
Totdat je de nieuwe identiteitskaart krijgt.
Als je niet zo lang kunt wachten
kun je een tijdelijke identiteitskaart krijgen.
Bijvoorbeeld:
Als je binnenkort naar het buitenland reist.
Hoe kom ik aan een tijdelijke identiteitskaart?
Om een tijdelijke identiteitskaart aan te vragen,
moet je persoonlijk naar ons kantoor komen.
Belangrijk:
Jongeren van 16 jaar en ouder
kunnen zelf een tijdelijke identiteitskaart aanvragen.
Daarvoor moet u ons een ander identiteitsbewijs met foto laten zien.
Bijvoorbeeld:
- Het reispaspoort van uw kinderen
- de identiteitskaart van uw kinderen
- of je paspoort.
Als u ons deze documenten niet kunt laten zien,
een ouder of voogd moet meekomen.
Dit is iemand die verantwoordelijk is voor jou.
Dit is meestal je moeder of vader.
De persoon moet ons zijn identiteitskaart tonen
of hun paspoort.
Jongeren onder de 16 jaar
kunnen ook een tijdelijke identiteitskaart krijgen.
Als u een tijdelijke identiteitskaart wilt aanvragen
voor uw kind,
ten minste één ouder moet
moet bij ons komen met het kind.
Ouder betekent: de moeder of de vader.
De ouder die bij ons komt met het kind,
moet ons zijn of haar identiteitskaart tonen.
U moet ons een kopie van de
toon ons een kopie van de identiteitskaart.
En je moet ons een volmacht laten zien...
van de andere ouder.
Dit is een document dat zegt:
Je laat iemand iets voor je doen.
Je moet de toestemming ondertekenen.
- Je hebt de Duitse nationaliteit.
Staats Angehörigkeit betekent:
Dat iemand tot een bepaald land behoort.
Bijvoorbeeld: Omdat hij daar geboren is.
Of omdat hij naar dat land emigreerde.
Wat heb ik daarvoor nodig?
Als je een tijdelijke identiteitskaart nodig hebt,
dan moet je ons deze papieren laten zien:
- Uw oude identiteitskaart
Als je de tijdelijke identiteitskaart krijgt,
bewaren we uw oude identiteitskaart.
Of we maken de oude identiteitskaart ongeldig.
En dan geven we u uw oude identiteitskaart terug.
- Je oude kinderpaspoort
- Uw reispaspoort
Je moet ons je paspoort laten zien
als u uw oude identiteitskaart kwijt bent.
Of als u nog geen identiteitskaart had.
- 2 pasfoto's
Als je een tijdelijke identiteitskaart nodig hebt,
moet u ons 2 pasfoto's van u geven.
We hebben de 1e foto nodig voor de tijdelijke identiteitskaart.
We hebben de 2e foto nodig voor de definitieve identiteitskaart.
De foto's moeten up-to-date zijn.
Dit betekent dat de foto niet ouder dan 3 maanden mag zijn.
De foto moet biometrisch geschikt zijn.
Bio-metrische geschikte middelen:
De persoon is gemakkelijk herkenbaar.
Het gezicht is duidelijk zichtbaar.
Het hoofd is recht.
De ogen zijn open.
De mond is gesloten.
De achtergrond is één kleur.
Volg de regels voor pasfoto's.
De regels staan in het foto-voorbeeld bord.
Klik hier met de muis. Dit opent de pagina op het foto-voorbeeldbord voor pasfoto's.
- Geboorteakte
Als je single bent,
neem dan uw geboorteakte mee.
Of een uittreksel uit het geboorteregister.
Of een uittreksel uit het familieregister.
Single betekent: dat je niet getrouwd bent.
Of dat je nooit getrouwd bent geweest.
- Huwelijksakte
Als u getrouwd of partner bent,
dan hebben we van jou nodig
- een huwelijksakte,
- een uittreksel uit het huwelijksregister
- of een levenslange partnerschapsakte.
We hebben ook dit document nodig
als je gescheiden of weduwe bent.
Belangrijk:
Documenten uit het buitenland
moet in het Duits vertaald worden.
Bijvoorbeeld:
Uw certificaat uit Turkije is in het Turks.
Voor het kantoor in Duitsland moet het document
vertaald in het Duits.
Dit moet gebeuren door een vertaler.
Of een tolk.
Met andere woorden, een expert met een opleiding.
U mag de documenten niet zelf vertalen.
Zelfs als je de taal goed kent.
Alleen vertalingen door deskundigen zijn toegestaan.
U kunt hier vertalers en tolken vinden.
U moet de originele vertalingen inleveren.
U kunt geen kopieën van vertalingen inleveren.
- Kennisgeving van verlies
Als u uw oude identiteitskaart kwijt bent,
dan moet je ons een verliesmelding laten zien.
Dit is een document dat zegt:
Je naam en wat je hebt verloren.
- Certificaat van de politie
Als uw identiteitskaart gestolen is,
dan moet je naar de politie gaan
En zeg dat je identiteitskaart gestolen is.
Dan krijg je een certificaat van de politie.
Je moet ons het certificaat van de politie laten zien.
Wanneer u de tijdelijke identiteitskaart aanvraagt.
Wanneer krijg ik de tijdelijke identiteitskaart?
Als je ons alle benodigde papieren laat zien,
krijg je meteen de tijdelijke identiteitskaart.
Belangrijk:
We zullen dan ook een aanvraag indienen voor
een definitieve identiteitskaart voor jou.
Je moet 3 tot 4 weken wachten.
totdat u uw identiteitskaart kunt ophalen.
Waar is de tijdelijke identiteitskaart geldig?
De tijdelijke identiteitskaart is geldig in heel Duitsland.
Maar de tijdelijke identiteitskaart
is soms niet geldig in het buitenland.
Dit betekent:
Met een tijdelijke identiteitskaart
kun je niet naar elk land reizen.
Informeer voordat u op reis gaat
of de tijdelijke identiteitskaart geldig is in het land.
Informatie over reizen van het federale ministerie van Buitenlandse Zaken.
Hoeveel kost een tijdelijke identiteitskaart?
Een tijdelijke identiteitskaart kost 10 euro.
Als je een tijdelijke identiteitskaart krijgt,
zullen wij ook een definitieve identiteitskaart voor u bestellen.
Een definitieve identiteitskaart kost extra:
- 22,80 euro voor personen jonger dan 24 jaar.
- 28,80euro voor personen ouder dan 24 jaar.
Voor een aangifte van verlies moet u betalen
betaal je 1,50 euro extra.
U kunt contant betalen .
Dat betekent met bankbiljetten en munten.
Of u kunt met uw EC-kaart betalen.
Een EC-kaart is een plastic kaart.
Je kreeg de kaart bij de bank voor je rekening.
Je kunt ermee betalen zonder contant geld.
Waar zijn de wetten hierover?
De wetten betreffende de tijdelijke identiteitskaart
staan in het Personal-Ausweis-Gesetz.
Waar kan ik hulp en advies krijgen?
Klik hier met de muis. Dit opent de pagina van het Citizens' Advice Bureau.
Ben je je identiteitspapieren kwijt?
Ben je je identiteitspapieren kwijt?
Informatie in eenvoudige taal
Lees deze pagina in alledaagse taal.
Bent u uw identiteitspapieren kwijt?
Bijvoorbeeld:
- Uw verblijfsvergunning
- of je paspoort.
Misschien heeft iemand je papieren gevonden.
En leverde ze in bij ons bureau voor gevonden voorwerpen.
Dan kunt u uw papieren bij ons ophalen.
Belangrijk:
Artikelen worden meestal naar ons teruggestuurd
nadat ze verloren zijn gegaan.
Even geduld.
Als de spullen niet meteen in het bureau voor gevonden voorwerpen liggen.
Attentie:
Als uw papieren bij ons worden ingeleverd
en je adres staat op je papieren,
ontvangt u een bericht van het bureau voor gevonden voorwerpen.
Dit betekent:
We sturen u een bericht naar uw adres.
Het bericht zal zeggen:
Dat uw papieren zijn gevonden.
Waar u uw papieren kunt ophalen.
Als u geen bericht van ons ontvangt,
u kunt ook uw papieren opzoeken
voor uw papieren zelf.
Belangrijk:
Als je geen Duitserbent,
u kunt het ook vragen aan het integratiebureau
of uw papieren zijn ingeleverd.
Klik hier met de muis. Dit opent de pagina over het Integratiebureau.
Op deze pagina leggen we uit hoe dat moet.
Hoe weet ik of mijn papieren op kantoor zijn?
1. je vraagt het per telefoon:
Telefoonnummer 0 28 71 - 953 400
Wanneer u ons belt
moet u ons uw persoonlijke gegevens vertellen.
Bijvoorbeeld:
- Uw naam
- je adres
- Uw geboortedag
2. Je komt persoonlijk:
U kunt het persoonlijk vragen in het bureau voor gevonden voorwerpen,
of uw papieren bij ons zijn ingeleverd.
Belangrijk:
Als je geen Duitserbent,
u kunt het ook vragen aan het integratiebureau
of uw papieren zijn ingeleverd.
Klik hier met de muis. Dit opent de pagina over het Integratiebureau.
Attentie:
Als je persoonlijk naar het kantoor van het fonds gaat,
moet u een identiteitsbewijs laten zien.
Bijvoorbeeld:
U kunt zich identificeren met uw rijbewijs,
als u uw identiteitskaart of paspoort kwijt bent.
Belangrijk:
Er moet een foto van jou op het bewijs staan.
3. je zoekt op het internet
Het bureau voor gevonden voorwerpen heeft een internetsite.
Op de website kunt u lezen
welke dingen in het bureau voor gevonden voorwerpen liggen.
En of iemand heeft ingeleverd
wat je hebt verloren.
We schrijven daar veel dingen,
die mensen bij ons achterlaten.
Belangrijk:
We kunnen niet alles op internet zetten.
Op de website vindt u alleen een selectie
van de gevonden voorwerpen die bij ons zijn.
Klik hier met de muis. De pagina met verloren voorwerpen wordt dan geopend.
Schrijf ons een e-mail
als u uw verloren eigendom in onze lijst heeft gevonden.
Als iets van de lijst met verloren voorwerpen van jou is.
Beschrijf uw verloren voorwerp daar.
Wij nemen dan contact met u op.
Als je beschrijving klopt.
Als het verloren eigendom misschien van jou is.
Wat gebeurt er met de verloren voorwerpen?
Als uw papieren bij ons zijn,
geven we je een wrijven binnen een week.
Of we sturen uw papieren door
aan de bevoegde autoriteiten.
Dan ontvangt u een brief
van het betrokken bureau.
Bijvoorbeeld:
Als uw rijbewijs is gevonden.
Dan sturen we het door naar het kantoor van het rijbewijs.
Als uw kentekenbewijs is gevonden,
zullen we het doorsturen naar het registratiekantoor.
Als uw bankkaart is gevonden,
sturen we het door naar de bank of spaarbank.
Als u papieren vindt die toebehoren aan mensen uit een andere stad...
dan sturen we ze door naar het bureau voor gevonden voorwerpen in die stad.
Bijvoorbeeld:
Als iemand zijn papieren verliest in Bocholt,
maar woont niet in Bocholt.
Dan sturen we de papieren
naar het bureau voor gevonden voorwerpen in hun woonplaats.
Dan kan de persoon daar zijn papieren ophalen.
De papieren van mensen uit het buitenland
die niet in Duitsland wonen,
sturen we ze door naar de verantwoordelijke ambassade .
Of naar het verantwoordelijke consulaat.
Met andere woorden, aan de buitenlandse vertegenwoordiging van het land.
Wanneer moet ik een schaderapport indienen?
Je moet onmiddellijk een schaderapport indienen.
Als u uw identiteitskaart of paspoort verliest
Dit staat in de wet op de identiteitskaart.
Dit betekent:
Je moet onmiddellijk naar de politie gaan.
En vertel ze wat je hebt verloren.
U ontvangt dan een bevestiging.
De bevestiging wordt een verliesrapport genoemd.
Waar kan ik nieuwe papieren aanvragen?
Als uw papieren niet bij het bureau voor gevonden voorwerpen zijn,
kunt u nieuwe papierenaanvragen.
Bij het integratiebureau krijgt u
een nieuwe verblijfsvergunning.
Moet ik persoonlijk naar het fondsbureau komen?
Je moet persoonlijk naar het kantoor van het fonds gaan,
als u uw papieren wilt ophalen.
U kunt ook een andere persoon opdracht geven om
om je papieren op te halen.
Hiervoor heeft de persoon een volmacht van u nodig.
Een volmacht is een toestemming om te incasseren.
Dit betekent:
De persoon moet een volmacht meenemen.
En toon ons hun eigen identiteitskaart.
En de identiteitskaart van de persoon
die de volmacht schreef.
Belangrijk:
Er moet een foto van de persoon op het identiteitsbewijs staan.
Bijvoorbeeld:
U kunt het rijbewijs van de persoon meenemen,
als u een identiteitskaart of paspoort kwijt bent.
Certificaat van het kantoor
Als uw papieren niet bij het integratiebureau zijn,
kunnen we je een certificaat geven.
Op het certificaat staat:
Dat uw paspoort of verblijfsvergunning
is niet bij het integratiebureau.
Je hebt soms het certificaat nodig
soms voor de verzekering.
Waar zijn de wetten hierover?
De relevante wetten staan in de verblijfswet.
Waar kan ik mijn papieren ophalen?
Klik hier met de muis. Dit opent de pagina over het Integratiebureau.
Waar kan ik hulp en advies krijgen?
Klik hier met de muis. Dit opent de pagina voor het Citizens' Advice Bureau.
Registreer auto
Een auto registreren
Informatie in eenvoudige taal
Lees deze pagina in alledaagse taal.
Je moet sommige voertuigen registreren
voordat je ermee de weg op mag.
Dit heet: Registratie.
Dat betekent:
U registreert het voertuig bij het registratiekantoor.
Bijvoorbeeld:
Een auto of motor.
Het registratiekantoor staat u dan toe
om het voertuig te besturen.
Ze geven uw voertuig een kenteken.
Dit is een bord met cijfers en letters.
U kunt ook brieven aanvragen
en nummers.
We noemen dit: Gewenste nummerplaat.
Wat doet het registratiekantoor nog meer?
U kunt het voertuig bij ons opnieuw registreren.
Wanneer het voertuig een nieuwe eigenaar heeft.
Of een nieuwe eigenaar.
Bijvoorbeeld:
- Omdat je het voertuig verkoopt.
- Of omdat je het voertuig weggeeft.
U kunt het voertuig bij ons uitschrijven.
Bijvoorbeeld:
Als je het voertuig sloopt.
Waar moet ik mijn voertuig registreren?
Kantoortje van het district Borken in Bocholt
Kaiser-Wilhelm-Straße 52 - 58
46395 Bocholt
(Gigaset gebouw)
Klik hier met de muis. Dit opent de pagina voor het registratiekantoor.
Noteer je plaats in de kindertuin
Reserveer een plaats in de kindertuin
Wilt u uw kind laten oppassen?
Bijvoorbeeld:
In een kindertuin?
Of in een kinderdagverblijf?
U kunt een plaats voor uw kind reserveren.
Bijvoorbeeld:
Als u een specifieke kindertuin wilt.
Of als u een bepaald kinderdagverblijf wilt voor uw kind.
Dan moet je vroeg een plaats reserveren.
Wanneer kan ik een plaats voor mijn kind reserveren?
Zodra je kind geboren is, kun je
reserveer een plaats in de kleuterschool of Kita.
Er is slechts één plaats beschikbaar in een gemeentelijk kinderdagverblijf
- voor kinderen van 1 tot 6 jaar.
- voor kinderen die in Bocholt zijn ingeschreven.
Geregistreerd in Bocholt betekent:
Je hebt gezegd op het kantoor in Bocholt,
dat u met uw kind in Bocholt woont.
Bocholt moet uw eerste woonplaats zijn.
Eerste verblijf betekent:
Je woont meestal in Bocholt.
U kunt een tweede flat hebben
in een andere stad.
Maar meestal leef je
met uw kind in Bocholt.
Bocholt is dan uw eerste woonplaats.
Alleen als Bocholt uw eerste woonplaats is,
krijgt u hier een plaats voor uw kind.
Als u nog niet in Bocholt woont,
kunt u uw kind al inschrijven.
Maar je krijgt alleen een plaats
als u in Bocholt bent ingeschreven.
Hoe kan ik een plaats voor mijn kind reserveren?
Je hebt het formulier nodig
Voorinschrijving van een kleuterschool plaats.
U kunt dit formulier krijgen
in kinderdagverblijven.
Bijvoorbeeld:
In alle gemeentelijke kleuterscholen.
Of in alle gemeentelijke kinderdagverblijven.
Je moet het formulier invullen.
Schrijf hier maar op,
naar welke kleuterschool uw kind moet gaan.
U moet het formulier dan bij ons inleveren.
Wanneer we uw formulier hebben verwerkt,
ontvangt u van ons een bevestiging.
U ontvangt de bevestiging per post.
U kunt het formulier ook op internet invullen.
Dan hoeft u niet naar ons kantoor te komen.
Als we uw bericht hebben ontvangen,
ontvangt u van ons een bevestiging.
U ontvangt dan de bevestiging per e-mail.
Wat gebeurt er als er geen plaats is?
Als er geen plaats is in het dagverblijf,
zullen we een andere vrije plek zoeken.
Of een plaats in de kinderopvang.
Dagopvang betekent:
Iemand anders zorgt voor je kind.
Bijvoorbeeld:
Als je overdag werkt.
En je past overdag niet op je kind.
En je kind gaat niet naar de crèche.
Of uw kind gaat niet naar een kinderdagverblijf.
Dan kan uw kind worden opgevangen
door iemand anders gedurende de dag.
Het zware woord hiervoor is: kinderdagverblijf.
Belangrijk:
Alle kinderen vanaf 1 jaar hebben een
recht op een plaats in de dagopvang.
Dit betekent:
Elk kind moet een plaats krijgen in een kinderdagverblijf.
Of een plaats in een kleuterschool.
Of in een kinderdagverblijf.
Dat is wat de wet zegt.
Het Bureau voor Jeugd, Gezin, School en Sport
verdeelt de gemeentelijke kinderopvangplaatsen.
Als u vragen heeft, kunt u ons bellen.
Telefoon:
Klik hier met de muis. Dit opent de pagina
met informatie over de kleuterschool en de kinderopvang.
Moet ik persoonlijk naar het kantoor komen?
Nee.
Je hoeft niet persoonlijk te komen.
U kunt zich ook online inschrijven.
Klik hier met de muis. Dit opent de pagina
naar het Kitaportaal.
Hoeveel kost de registratie?
Voorinschrijving is gratis.
Je hoeft niets te betalen.
Maar u moet wel ouderbijdragen betalen
voor het kinderdagverblijf.
Bijvoorbeeld:
Geld voor de kindertuin.
Waar kan ik advies en hulp krijgen?
We helpen u graag.
Als je vragen hebt.
Of hulp nodig hebben.
Klik hier met de muis. Dit opent de pagina
met de kleuterschool en kinderopvang.
Dagopvang voor uw kind
Dagopvang voor uw kind
Veel ouders laten hun kinderen overdag oppassen. Bijvoorbeeld: Als ze moeten werken.
Of wanneer ze tijd nodig hebben voor andere dingen.
Een mogelijkheid is kinderopvang. Kinderopvang betekent:
Iemand zorgt voor andere kinderen.
Deze persoon wordt een dagmoeder of dagvader genoemd. Of ook: kinderoppas.
De persoon zorgt voor de kinderen voor een bepaalde tijd.
De persoon krijgt geld voor de zorg voor de kinderen. Soms betaalt de overheid de zorg. Soms moeten de ouders een deel ervan betalen.
Het zware woord hiervoor is: ouderbijdrage.
Meer informatie over dagopvang vindt u op deze pagina.
We helpen u graag.
Als je vragen hebt.
Of hulp nodig hebben.
Hoe kan ik mijn kind inschrijven?
U kunt uw kind hier inschrijven voor dagopvang.
En krijg meer informatie over dagopvang.
Klik hier met de muis. Dit opent de pagina met informatie over kinderopvang.
Wie zorgt er voor mijn kind?
Dagverzorgers zorgen voor uw kind.
Zij hebben hiervoor een opleiding gevolgd.
De kinderverzorgsters hebben een vergunning om met kinderen te werken.
En ze worden regelmatig gecontroleerd.
Dit betekent dat zij experts zijn in het werken met kinderen.
Waar wordt mijn kind opgevangen?
Er zijn verschillende mogelijkheden:
Meestal wordt uw kind thuis verzorgd
verzorgd door de dagverzorger.
U kunt echter ook
dat uw kind op een andere plaats zal worden opgevangen.
Bijvoorbeeld bij u thuis.
Of in een andere faciliteit.
Wanneer kan mijn kind worden opgevangen?
Praat met de dagopvang,
wanneer u wilt dat uw kind wordt opgevangen.
Gewoonlijk wordt uw kind van maandag tot vrijdag opgevangen .
Soms ook aan het eind van de week.
Hoe oud moet of mag mijn kind zijn?
Dagopvang is voor kinderen van alle leeftijden.
Meestal voor jonge kinderen voor de kindertuin.
Waar kan ik advies en hulp krijgen?
We helpen u graag.
Als je vragen hebt.
Of hulp nodig hebben.
Klik hier met de muis. Dit opent de pagina met informatie over kinderopvang.
Kinderdagverblijf
Dagverblijven voor kinderen
Er zijn veel kinderdagverblijven in Bocholt.
De afkorting voor Kinder-Tages-Einrichtung is: KITA.
Dit zijn plaatsen waar uw kind wordt opgevangen.
Dit betekent dat er opvoeders zijn.
Zij zorgen overdag voor uw kind.
Uw kind kan daar met andere kinderen spelen.
De kinderen leren het in een groep.
Dat is goed voor de kinderen.
En het is goed voor de ouders.
Ze hebben meer tijd voor zichzelf.
Of meer tijd voor werk.
De ouders kunnen zelf beslissen:
- In welke groep uw kind wordt opgevangen.
- Hoe lang uw kind zal worden verzorgd.
Wij zullen u adviseren bij eventuele vragen over het KITA.
Meer informatie vindt u onder de rubriek:
Waar kan ik hulp en advies krijgen?
Welke diensten zijn beschikbaar?
Er zijn 3 verschillende aanbiedingen.
We noemen ze ook wel groepsvormen.
Groepsformulier 1
Dit is een gemengde groep
voor jongere en oudere kinderen.
2. groepsvorm 2
Dit is een kleine groep
voor jongere kinderen.
3. groepsvorm 3
Dit is een grote groep
voor oudere kinderen.
U kunt er hier meer over lezen:
Groepsformulier 1
Hoeveel kinderen zitten er in de groep?
20 kinderen
Hoe oud zijn de kinderen in de groep?
2 jaar tot 6 jaar
Belangrijk:
In de groep moet er
ten minste 4 kinderen
in de leeftijd van 2 jaar.
Maar maximaal 6 kinderen
2 jaar oud.
De meeste kinderen zouden ouder moeten zijn.
Groepsformulier 2
Hoeveel kinderen zitten er in de groep?
Maximaal 10 kinderen
Hoe oud zijn de kinderen in de groep?
1 tot 3 jaar oud
Groepsformulier 3
Hoeveel kinderen zitten er in de groep?
Maximaal 25 kinderen
Hoe oud zijn de kinderen in de groep?
Vanaf 3 jaar
Belangrijk:
U kunt zelf beslissen
in welke groep uw kind moet gaan.
Hoe lang wordt mijn kind opgevangen?
U kunt zelf beslissen
wanneer en hoe lang uw kind wordt opgevangen.
Het zware woord hiervoor is: zorgtijd.
U kunt kiezen tussen:
- 25 uur per week.
- 35 uur per week
- of 45 uur per week.
Wanneer uw kind in een KITA komt,
praat met het hoofd van het dagverblijf:
- Hoe uw kind zal worden verzorgd.
- Hoe lang uw kind moet blijven.
Waar kan ik de wetten hierover vinden?
De regels voor KITA's staan in de
Kinderonderwijswet.
U vindt meer informatie
op de internetpagina's
van de deelstaat Noordrijn-Westfalen.
De wet op het onderwijs aan kinderen
Waar kan ik advies en hulp krijgen?
We helpen u graag.
Als je vragen hebt.
Of hulp nodig hebben.
Klik hier met de muis. Dit opent de pagina met informatie over het kinderdagverblijf.
Bijdrage van de ouders voor het kinderdagverblijf
Bijdrage van de ouders voor het kinderdagverblijf
Veel ouders laten hun kinderen overdag oppassen. Bijvoorbeeld: Als ze moeten werken.
Of wanneer ze tijd nodig hebben voor andere dingen.
Een mogelijkheid is een kinderdagverblijf.
Dagverblijf betekent:
Een plek waar je kind overdag wordt opgevangen.
Waar andere mensen voor uw kind zorgen.
Bijvoorbeeld: In een kindertuin.
De dagopvang kost geld.
Soms betalen de autoriteiten
voor het kinderdagverblijf.
Meestal moeten de ouders ook een deel betalen.
Het zware woord hiervoor is: ouderbijdrage.
Op deze pagina vindt u meer informatie over de
Ouderbijdrage voor het kinderdagverblijf.
Vraag alsjeblieft iemand om hulp
als je iets niet begrijpt.
Of bel ons.
Klik hier met de muis. Dit opent de pagina met informatie over het kinderdagverblijf.
Hoeveel moet ik als ouder betalen?
De ouderbijdrage is niet voor iedereen gelijk.
Hoeveel u moet betalen
hangt af van
- Hoe oud uw kind is.
- Hoeveel geld je verdient.
- Waar uw kind wordt opgevangen.
- Hoe lang uw kind zal worden verzorgd.
Bijvoorbeeld:
Als je minder dan 12.271 euro per jaar verdient,
dan hoeft u geen ouderbijdrage te betalen.
Het maakt niet uit hoe oud je kind is.
Het maakt niet uit waar je kind wordt opgevangen.
Als je meer dan 12.271 euro per jaar verdient,
dan moet je een ouderbijdrage betalen.
Als je meer verdient,
dan moet je meer betalen.
Sommige ouders hoeven maar 15 euro te betalen.
Sommige ouders moeten tot 650 euro betalen.
De rest wordt betaald door de overheid.
Belangrijk:
1 jaar voordat je kind naar school gaat,
kinderopvang is gratis voor uw kind.
We noemen het ook wel "contributievrij".
U hoeft geen ouderbijdrage te betalen.
Als uw kind later naar school gaat
bijvoorbeeld:
Wegens ziekte
of een andere belangrijke reden,
dan is uw kind 2 jaar vrijgesteld van schoolgeld.
Dit betekent:
Het kinderdagverblijf
is dan 2 jaar gratis.
Dit betekent dat gedurende 24 maanden
geen ouderbijdrage voor 24 maanden.
Belangrijk:
De kosten voor voeding maken geen deel uit van
geen deel van de ouderbijdrage.
Je moet extra geld begroten voor eten .
Je moet direct voor het eten betalen
rechtstreeks aan de instelling.
Elke instelling beslist zelf
Hoeveel de lunch kost.
Attentie:
U kunt subsidie krijgen
voor de lunchmaaltijd.
Dit betekent:
Als je niet veel geld hebt,
dan moet je minder betalen
minder voor de lunch.
U kunt ook andere
hulp voor uw kind.
Meer informatie vindt u onder de rubriek:
Andere hulp voor uw kind
Welke papieren heb ik nodig?
Als uw kind in een kinderdagverblijf zit,
stuur ons dan deze papieren:
1. een verklaring van uw inkomen:
Je moet bewijzen:
Hoeveel geld je verdient.
En hoeveel geld je ontvangt van andere
of instellingen.
Het zware woord hiervoor is: inkomen.
Het inkomen omvat bijvoorbeeld:
- Onderhoud voor u en uw kinderen
- Geld van de ouders
- Moeders geld
- Ziektegeld
- pensioen
- en vele andere inkomens.
U moet ons een verklaring van uw inkomen sturen.
Het zware woord hiervoor is: inkomensverklaring.
U kunt de inkomensverklaring downloaden.
U kunt de aangifte op internet invullen.
Dan moet je de aangifte uitprinten.
En je moet de verklaring ondertekenen.
Dan stuurt u alle papieren per post naar ons toe.
Het adres en meer informatie vindt u hier.
U kunt de papieren ook als e-mail versturen.
Klik hier met de muis. Dit opent de pagina met informatie over het kinderdagverblijf.
Laat ons u helpen,
als je iets niet begrijpt.
2. bewijs van inkomen
Stuur ons al het nodige bewijsmateriaal.
Bijvoorbeeld:
Uw inkomstenbelasting verklaring.
Belangrijk:
Als je ons alle proeven hebt gestuurd,
zullen we uw papieren controleren.
U ontvangt dan een beslissing van ons.
Het besluit zal zeggen:
- Of u een ouderbijdrage moet betalen.
- Hoeveel je moet betalen.
- Hoe u kunt betalen.
Moet ik persoonlijk naar het kantoor gaan?
Nee.
Je hoeft niet naar het kantoor te komen.
Je hebt verschillende opties:
U kunt ons een bericht sturen op het internet.
Het zware woord hiervoor is: e-mail.
Klik hier met de muis. Dan opent de pagina met informatie over het kinderdagverblijf.
Of u kunt de papieren per post versturen.
Naar het adres:
Stad Bocholt
Afdeling Jeugd, Gezin, School en Sport
Kaiser-Wilhelm-Strasse 77
46395 Bocholt
Dan controleren wij uw papieren.
En we sturen je een beslissing.
Het besluit zal zeggen:
- Of u een ouderbijdrage moet betalen.
- Hoeveel je moet betalen.
- Hoe u kunt betalen.
Als u ouderbijdragen moet betalen,
kunt u het geld van uw rekening overmaken.
U hoeft niet persoonlijk te betalen.
Meer informatie hierover vindt u in de aankondiging
die u van ons zult ontvangen.
Vraag alsjeblieft iemand om hulp,
als je iets niet begrijpt.
Of bel ons.
Klik hier met de muis. Dit opent de pagina met informatie over het kinderdagverblijf.
Waar zijn de wetten inzake ouderbijdragen?
De wetten inzake de ouderbijdrage zijn te vinden op
in de Kinderonderwijswet.
De afkorting hiervoor is: KiBiz.
U kunt hier meer lezen:
Wet op het onderwijs aan kinderen NRW
Verdere hulp voor uw kind
Het onderwijspakket is een hulp
voor ouders met weinig geld.
Als je geld krijgt van de autoriteiten zoals:
- Inkomen van de burger
- Sociaal geld
- of sociale bijstand.
Dan kun je ook hulp krijgen voor je kind.
Bijvoorbeeld:
Er is financiering voor:
- Uitstapjes
- Schoolreisjes
- Schoolbenodigdheden zoals schriften of potloden
- Lunch
- extra onderwijs
Ondersteuning betekent:
Je krijgt geld van de overheid.
Of je moet minder betalen.
Of je krijgt vouchers.
Zodat uw kind overal aan kan deelnemen.
Zodat je kind dezelfde kansen heeft.
Het maakt niet uit hoeveel geld je verdient.
Waar kan ik advies en hulp krijgen?
We helpen u graag.
Als je vragen hebt.
Of hulp nodig hebben.
Klik hier met de muis. Dit opent de pagina met informatie over het kinderdagverblijf.
Kinderen inschrijven op school
Beginnen met school voor kinderen
Informatie in eenvoudige taal
In Duitsland is er leerplicht.
Dat betekent:
Alle kinderen moeten naar school.
De leerplicht geldt vanaf 6 jaar.
Dat betekent:
Voor het komende schooljaar 2023 / 2024, alle kinderen
alle kinderen die geboren zijn tussen
1 oktober 2016 en 30 september
30 september 2017.
Dit betekent:
Als je kind in die tijd geboren is,
dan moet je ze inschrijven voor school.
Het zware woord hiervoor is: inschrijving.
Inschrijving betekent:
Je kind gaat voor de 1e keer naar school.
Je krijgt van tevoren een ouderlijk bericht.
Dit is een brief van de autoriteiten.
In de brief staat:
Je moet je kind inschrijven bij een basisschool.
Dit is belangrijk:
Je mag de school zelf kiezen.
Zoek een goede school voor je kind.
Bijvoorbeeld:
Een school in de buurt.
Zodat uw kind niet zo ver hoeft te reizen.
Opgelet:
U kunt uw kind ook inschrijven,
als hij of zij na 30 september 2016 is geboren.
Dit wordt "optionele kinderen" genoemd.
Dit zijn kinderen onder de 6 jaar.
Ze zijn nog niet leerplichtig.
Dat betekent dat ze nog niet naar school hoeven.
Maar ze kunnen het als ze willen.
Belangrijk:
Uw kind moet dan een test afleggen.
De test controleert of uw kind klaar is voor school.
En uw kind moet onderzocht worden door de schoolarts.
door de schoolarts.
De schoolleiding beslist dan:
Of je kind al naar school kan.
Of dat het nog een jaar moet wachten.
Welke papieren moet ik meenemen?
U moet deze papieren meenemen naar de inschrijving
1. de geboorteakte van uw kind.
Of je familieregister.
2. uw identiteitskaart
3. de ouderlijke kennisgeving van het kantoor.
4. het ingevulde inschrijfformulier
U ontvangt het inschrijfformulier in de scholen.
Waar kan ik advies en hulp krijgen?
We helpen u graag.
Als je vragen hebt.
Of hulp nodig hebben.
Klik hier met de muis. Dit opent de pagina met informatie over schoolregistratie.
Geld voor huisvesting
Huisvesting Geld
Informatie in eenvoudige taal
Lees deze pagina in alledaagse taal.
Wohn-Geld is hulp van de overheid.
De hulp is voor mensen met weinig geld.
Je krijgt geld voor je huisvestingskosten.
Als je zelf niet genoeg geld hebt.
Bijvoorbeeld:
- Voor uw huurwoning
- Voor uw eigen flat
- of voor je eigen huis.
Er zijn 2 soorten huisvestingsgeld:
1. huurtoeslag:
Als je een flat huurt.
Of wanneer je een kamer huurt.
2. lastenvergoeding:
Als je een eigen huis hebt.
Of je eigen flat.
Als je huursubsidie wilt,
moet je een aanvraag indienen bij de autoriteiten.
Welke papieren heb ik nodig?
Je moet ons deze papieren sturen
of lever ze in bij het Housing Benefit kantoor:
- Aanvraag van huursubsidie
U kunt het aanvraagformulier voor woongeld op kantoor krijgen.
Of op het internet:
- Aanvraag voor huursubsidie
- Verzoek om huursubsidie
Je moet
1. vul het in
2. print het uit
3. onderteken het.
- Bewijs van inkomen
U kunt op het kantoor een bewijs van inkomen krijgen.
Of op het internet:
Bewijs van inkomen
Je moet het certificaat uitprinten.
Je baas moet het certificaat invullen.
- Certificaat van uw huisbaas of hospita
Het certificaat van uw huisbaas of hospita
die je op kantoor kunt krijgen:
Uw huisbaas of hospita
moet het certificaat invullen.
En onderteken het certificaat.
- Bewijs van huurbetaling
Bijvoorbeeld:
- Uw laatste huuroverzicht.
- Of je bankafschrift.
Belangrijk:
In het bewijs moet staan:
- Wanneer je voor het laatst huur hebt betaald.
- Hoeveel huur je hebt betaald.
Krijg ik huursubsidie?
Of u huursubsidie krijgt
hangt bijvoorbeeld af van
- Hoeveel mensen wonen er in uw huishouden.
- Hoeveel geld je verdient.
- Hoeveel huur je betaalt.
Uw persoonlijke situatie is ook belangrijk.
We controleren uw persoonlijke situatie.
Dan krijg je een bericht van ons,
of je huursubsidie kunt krijgen.
Belangrijk:
Ga naar het Wohn-Geld kantoor:
- Als je wilt weten
als je huursubsidie kunt krijgen.
- Als je advies nodig hebt.
- Als je je sollicitatie wilt inleveren.
Meer informatie vindt u onder de rubriek:
Hoe kan ik mijn aanvraag indienen?
Geld voor huisvesting berekenen
Je wilt het zelf controleren
of je huursubsidie kunt krijgen?
Er is een huisvestingstoelage calculator op het internet.
Het wordt verstrekt door het ministerie van Binnenlandse Zaken,
Gemeentelijke Zaken, Bouwen en Gelijkheid.
Belangrijk:
U hoeft uw naam niet te noemen.
Klik hier met de muis. Dit opent de Huisvesting Geld Calculator pagina.
Hoe kan ik solliciteren?
Er zijn verschillende manieren:
U kunt
1. persoonlijk afgeven bij het kantoor van Wohn-Geld.
Dit is ons adres:
Departement van Sociale Zaken
Housing Benefit Office Bocholt
Berliner Platz 2
46395 Bocholt
Belangrijk:
U kunt hiervoor een afspraak maken.
Bel ons gewoon.
Hier vindt u uw contactpersoon: Wohn-Geld-Stelle Bocholt
2. per post versturen
Stuur uw sollicitatie met alle papieren
naar het adres:
Departement van Sociale Zaken
Housing Benefit Office Bocholt
Berliner Platz 2
46395 Bocholt
3. stuur het via de woning-geld calculator op het internet.
U kunt de aanvraag indienen via
de huisvesting-geld calculator.
U kunt het ons dan via internet toesturen.
Klik hier met de muis. De Huisvesting Geld Calculator pagina zal dan openen.
Moet ik persoonlijk naar het kantoor komen?
Nee.
Je hoeft niet persoonlijk te komen.
U kunt uw sollicitatie ook per post versturen.
Maar maak een afspraak met ons:
- Als u voor het eerst huursubsidie aanvraagt.
- Of als u vragen heeft over de aanvraag.
Een persoonlijk gesprek kan vaak helpen.
Meer informatie vindt u onder de rubriek:
Hoe kan ik solliciteren?
Hoe lang duurt het om de aanvraag te verwerken?
We hebben ongeveer
ongeveer 6 tot 8 weken.
Dan zul je weten
of je huursubsidie krijgt.
Waar zijn de wetten op de huursubsidie?
De regels inzake huursubsidie
staan in de wet op het huisvestingsgeld.
De afkorting hiervoor is: WoGG.
Klik hier met de muis. Dit opent de pagina over de wet op het huisvestingsgeld.
Controlevermogen
Standaard voordeel
Informatie in eenvoudige taal
Lees deze pagina in gewone taal.
Je krijgt elke maand geld van het Job Centre. Zodat u genoeg geld heeft om van te leven.
Dit noemen we: Standaard uitkering.
Je moet dit geld gebruiken om alles te betalen
alles wat je nodig hebt om te leven.
Hiervan zeggen we:
Het veiligstellen van je levensonderhoud.
Bijvoorbeeld:
- Voedsel
- drinken
- kleding
- Lichaamsverzorging
- Elektriciteit
- Telefoon
- Toegang tot internet
- Huisadvies
Dit zijn dingen die je nodig hebt in het huishouden.
Bijvoorbeeld: serviesgoed of lampen.
- Behoeften in het dagelijks leven
Wat je in het dagelijks leven nodig hebt om te kunnen leven.
Bijvoorbeeld: geld voor de bus en de trein.
Belangrijk:
Het geld is ook voor je vrije tijd.
Bijvoorbeeld:
Als je met vrienden afspreekt.
En samen iets doet.
Je moet deelnemen aan het culturele leven.
Deelnemen betekent:
Je moet deelnemen of er deel van uitmaken.
Bijvoorbeeld:
- Naar de bioscoop gaan.
- Naar het theater gaan.
- In een club zitten.
Daar kun je ook je geld aan uitgeven.
Maar het geld moet meegaan tot het einde van de maand.
Belangrijk:
Je kunt in de tabel lezen
hoeveel geld je krijgt van het Job Centre.
We helpen je graag.
Als je vragen hebt.
Als u hulp nodig heeft.
Dit zijn de standaard uitkeringen:
- Alleenstaanden
Dit zijn mensen boven de 18 jaar
zonder partner.
- Alleenstaande ouder
Dit zijn personen die een kind alleen opvoeden.
- Personen ouder dan 18 jaar
met een partner jonger dan 18 jaar
Iemand ouder dan 18 jaar woont samen
met een partner jonger dan 18 jaar.
= 416 euro.
Partner en vrouwelijke partner
als beiden ouder zijn dan 18 jaar.
= 374 euro.
Personen tussen 18 en 24 jaar
- zonder eigen huishouden
Dat betekent:
Je hebt geen eigen woning.
Je woont niet samen met je
partner.
- U bent verhuisd zonder toestemming van het Job Centre.
Dit betekent: U bent verhuisd
zonder toestemming van het Jobcentre.
= 332 Euro
Jongeren tussen 14 en 17 jaar.
= 316 euro
Kinderen tussen 6 en 13 jaar.
= 296 Euro
Kinderen tussen 0 en 5 jaar.
= 240 Euro
Wij zullen u helpen.
Als u vragen heeft.
Of hulp nodig hebt.
Klik hier met de muis. De pagina van het Job Centre wordt dan geopend.
Huur en verwarming
Huur en verwarming
Informatie in gewone taal
Lees deze pagina in alledaagse taal.
Het kantoor betaalt voor jou
- de huur
- verwarming
- en warm water.
Als je niet genoeg geld hebt.
Als u de kosten niet zelf kunt betalen.
U moet hiervoor een aanvraag indienen.
Attentie:
De kosten moeten redelijk zijn.
Redelijke middelen:
Het mag niet te duur zijn.
Bijvoorbeeld:
De flat kan voor 1 persoon zijn:
- 50 vierkante meter groot.
- En kost 418,50 euro.
Dat is de huur zonder verwarming.
Dan is de huur voldoende.
Wij noemen dit ook wel de "passendheidsgrens".
Het bureau bepaalt de passendheidsgrens.
Belangrijk:
De huur kan hoger zijn
als er meer mensen in de flat wonen.
Daar zijn tabellen voor.
Praat met uw maatschappelijk werker
of uw maatschappelijk werker bij het Job Centre.
Of ga naar de Sociale Dienst.
We zullen het je vertellen:
- Of de huurprijs redelijk is.
- Of dat je flat te duur is.
De flat is te duur
Je flat is te duur.
Dan betaalt de overheid of het arbeidsbureau voorlopig.
Maar de wet zegt
Je moet een goedkopere flat zoeken.
Je kunt een kamer verhuren.
Het kantoor of arbeidsbureau maakt een afspraak.
De huur moet op die datum goedkoper zijn.
De huurprijs moet redelijk zijn.
Als je dat niet kunt,
kunnen we de afspraak uitstellen.
Maar je moet het ons laten zien:
Ik heb me ingespannen.
Je moet ons bijvoorbeeld laten zien:
- Ik heb een nieuwe flat gezocht.
Bijvoorbeeld op het internet of in de krant.
- Ik heb een flat aangevraagd.
- Ik heb een afwijzing ontvangen
van de verhuurder of hospita.
- Of ik sta op de wachtlijst voor de flat.
Belangrijk:
U moet ons hiervan schriftelijk bewijs laten zien.
Belangrijk:
Als je een flat gevonden hebt,
laat het ons dan onmiddellijk weten.
Vraag of de huur in orde is.
Je hebt een vergunning nodig
van het sociaal bureau of het arbeidsbureau.
Pas dan kunt u het huurcontract ondertekenen.
Onderhuurder
Je kunt een onderhuurder zoeken.
Of een onderhuurder.
Dit maakt de huur goedkoper voor u.
Een onderhuurder is een persoon
die bij jou mag wonen.
De persoon betaalt hier geld voor.
Het geld maakt je huur goedkoper.
Het arbeidsbureau hoeft dan alleen maar
moeten alleen de rest betalen.
Praat met uw maatschappelijk werker
of uw maatschappelijk werker:
- Als u geen onderhuurder kunt vinden ...
en geen onderhuurder.
- Als je geen goedkopere flat kunt vinden.
Verhuizen met geld van het Job Centre of Social Welfare Office
Je moet het ons eerst vragen
als je wilt verhuizen
en geld krijgen van het arbeidsbureau.
Als je het ons niet vraagt,
krijg je geen geld voor de nieuwe flat.
Belangrijk:
Er moet een reden zijn voor de verhuizing.
Je mag niet verhuizen zonder reden.
Zonder reden - geen beweging!
Een reden is bijvoorbeeld:
Je krijgt een kind.
Je hebt er een grotere flat voor nodig.
Als je een goede reden hebt,
dan kun je verhuizen.
U kunt hulp krijgen van de autoriteiten.
We helpen u graag.
Als je vragen hebt.
Of hulp nodig hebben.
Klik hier met de muis. De pagina van het Job Centre wordt geopend.
Senioren Advies
Senioren Advies
Informatie in eenvoudige taal
Lees deze pagina in alledaagse taal.
Begeleiding van ouderen is
- voor ouderen.
- voor hun vrienden
- en hun familie.
Ze krijgen advies.
Ze krijgen veel informatie.
Bijvoorbeeld over hulp voor oude mensen.
We maken graag een afspraak.
We komen ook naar jou toe.
Als je niet naar ons kunt komen.
Wat we doen
Wij adviseren u over alle onderwerpen
die belangrijk zijn op oudere leeftijd.
Voor jou en je familie.
Bijvoorbeeld:
- Levend testament
Dit is een toestemming voor een persoon.
De persoon mag dan beslissingen voor u nemen.
Bijvoorbeeld: bij de dokter of in het ziekenhuis. - Volmacht voor gezondheidszorg
Dit is een toestemming voor één persoon.
De persoon mag dan beslissingen voor u nemen.
Als je niet langer zelfstandig beslissingen kunt nemen. - Richtlijn voor geavanceerde zorg
Dit is een toestemming voor een persoon.
De persoon mag dan voor u beslissen.
Als je zorg nodig hebt. - Leven op oudere leeftijd
Je kunt alleen leven op je oude dag.
Of samen met andere mensen.
Er zijn verschillende opties. - Verzorging en verpleging
Je kunt zorg krijgen.
Thuis of in een tehuis.
Als je niet meer voor jezelf kunt zorgen. - We regelen zorgdiensten.
Ze komen naar je toe.
Als je thuis hulp nodig hebt. - Wij helpen u verhuizen
naar een bejaardentehuis of een verpleeghuis. - Wij helpen u in moeilijke tijden.
Als je problemen hebt.
Als je het niet alleen redt.
Heb je hulp en advies nodig?
Bijvoorbeeld vanwege:
- Ouderdom
- ziekte
- of handicap
De seniorenadviesdienst zal u helpen:
- Als je naar kantoor moet.
- Als je ziek bent.
- Als je thuis zorg nodig hebt.
Wij adviseren u over alle onderwerpen
die belangrijk zijn op oudere leeftijd.
Voor jou en je familie.
De begeleiding is geheim.
We vertellen niemand over de begeleiding.
Counselling is voor alle mensen.
Uw geloof doet er niet toe tijdens de begeleiding.
De begeleiding is gratis.
Je hoeft niets te betalen.
Hoe kan ik begeleiding krijgen?
Je kunt zelf naar ons toe komen.
Voor een persoonlijk gesprek.
U kunt ons ook bellen.
De adressen en telefoonnummers
is te vinden onder de rubriek:
Waar kan ik begeleiding krijgen?
We komen ook bij u thuis.
Bijvoorbeeld:
- Als je ziek bent.
- Als je zelf niet kunt komen.
Het zware woord hiervoor is: huisbezoek.
Als je thuis begeleiding nodig hebt:
Bel ons alsjeblieft. Maak een afspraak met ons.
Dan komen we naar je toe voor de begeleiding.
Waar kan ik begeleiding krijgen?
De begeleiding van senioren is in de Sociale Dienst.
Maak vooraf een afspraak.
Adres:
Stad Bocholt
Seniorenbureau
Berline Platz 2
46395 Bocholt
Klik hier met de muis. Dit opent de pagina over het Seniorenbureau.
Basis zekering
Basis back-up
Informatie in eenvoudige taal
Lees deze pagina in alledaagse taal.
Basisbeveiliging betekent:
Je krijgt geld van het kantoor.
Bijvoorbeeld:
- Als je weinig geld hebt.
- Als je erg oud bent.
- Als je erg ziek bent.
- Als je geen baan kunt vinden.
Dan krijg je geld van de autoriteiten.
Je kunt het gebruiken om dingen te kopen om van te leven.
Bijvoorbeeld: kleding en voedsel.
Wanneer krijg ik steun voor het basisinkomen?
Je krijgt Grund-Sicherung:
- Als je ouder bent dan 65 jaar.
En hebben te weinig geld om van te leven. - Als je volledig arbeidsongeschiktbent.
Dat wil zeggen:
Je kunt minder dan 3 uur per dag werken.
Bijvoorbeeld:
Omdat je heel lang ziek bent.
Of omdat je een handicap hebt.
Klik hier met de muis. Dan opent de pagina over de Sociale Dienst. - Als je geen baan hebt.
Ook al ben je arbeidsgeschikt.
In staat om te werken betekent: - Je kunt werken.
- U bent jonger dan 65 jaar.
- Je hebt geen handicap.
Dan zijn jij en je familie
hebben recht op basisveiligheid.
Zodat je genoeg geld hebt om van te leven.
De basiszekerheid voor mensen zonder werk
heet: Burgerinkomen.
Dat betekent: je hebt geen baan.
Je krijgt geld van de overheid.
Klik hier met de muis. Dit opent de pagina over de Sociale Dienst.
Waarvoor krijg ik de steun van het basisinkomen?
Je krijgt geld voor
- voedsel
- kleding
- Lichaamsverzorging
- Energiekosten
Bijvoorbeeld: Elektriciteit
- Elektrische apparaten
Bijvoorbeeld: Wasmachine
- Meubilair
- Wasserij
Bijvoorbeeld: Handdoeken en beddengoed
- Huishoudelijke artikelen
Bijvoorbeeld: gordijnen
- Schoolspullen voor de kinderen
Bijvoorbeeld: boeken en potloden
- Kosten voor de renovatie van de flat
Bijvoorbeeld: Als je je flat schildert.
- Telefoonkosten
- En andere dingen voor het dagelijks leven.
Het kantoor betaalt ook:
- De huurkosten
2. de verwarmingskosten
Maar de kosten mogen niet te hoog zijn.
De autoriteiten zullen je vertellen
hoe hoog de kosten kunnen oplopen.
Het kantoor betaalt soms ook 1. geld voor:
- de eerste inrichting van uw flat.
Bijvoorbeeld:
Meubels en elektrische apparaten. - een eerste kledingstuk.
Met andere woorden, alles wat je moet dragen . - Kleding tijdens de zwangerschap.
- kleren voor je baby.
- een klasuitstapje voor uw kind.
We bespreken uw levenssituatie.
Dan beslissen we
of je het geld een keer krijgt.
Hoe wordt de basistoelage berekend?
Het bureau berekent de basistoelage.
Dat betekent:
Elk jaar beslist het Bureau opnieuw
- Hoeveel geld heb je nodig.
- Hoeveel basisveiligheid je krijgt.
Dat hangt af van je woonsituatie.
Bijvoorbeeld:
- Of je een kind hebt.
- Of je voedt je kind alleen op.
- Of dat je samenwoont
met een partner.
Attentie:
U moet ook het inkomen aantonen
van je partner.
Hoe vraag ik basisveiligheid aan?
Je moet een afspraak maken.
Je moet naar het kantoor komen.
Het kantoor heet: Departement van Sociale Zaken.
Of je kunt naar het Job Centre gaan.
Meer informatie vindt u onder de rubriek: Contact.
We bespreken uw levenssituatie.
Wij adviseren u.
We vertellen je
hoeveel geld je krijgt.
U ontvangt dan de papieren voor de aanvraag.
Je kunt het gebruiken om basisveiligheid aan te vragen.
We helpen u graag.
Als je vragen hebt.
Of hulp nodig hebben.
Neem contact met ons op:
Stad Bocholt
Departement van Sociale Zaken
Berliner Platz 2
46395 Bocholt
Klik hier met de muis. Dit opent de pagina over het ministerie van Sociale Zaken.
Bewijs van woonplaats
Certificaat huisvesting
Informatie in eenvoudige taal
Lees deze pagina in alledaagse taal.
Er zijn betaalbare flats te huur.
De flats waren
gebouwd met geld van de overheid.
Daarom is de huur niet zo duur.
Als je zo'n flat wilt huren:
Je hebt een certificaat van de autoriteiten nodig.
Het certificaat heet:
Wohn-Berechtigungs-Schein.
De afkorting hiervoor is: WBS.
Het wordt zo uitgesproken: We-Be-Es.
Hoe kom ik aan een WBS?
Je moet de WBS aanvragen bij de sociale dienst.
De WBS is dan 12 maanden geldig.
Als je binnen die tijd geen flat vindt:
Dan moet je een nieuwe
een nieuwe WBS aanvragen.
Belangrijk:
Een WBS is alleen geldig in de deelstaat waar hij is aangevraagd,
waarin het is aangevraagd.
Dit betekent:
De WBS van Bocholt is alleen geldig in Noordrijn-Westfalen.
Belangrijk voor de toepassing:
Hoeveel geld je verdient.
Je moet niet te veel geld verdienen.
De WBS is voor mensen met weinig geld.
Welke papieren heb ik daarvoor nodig?
Je moet ons deze papieren laten zien of opsturen:
- Toepassing voor de WBS
Je moet een aanvraagformulier invullen.
Het aanvraagformulier is niet in gewone taal.
We helpen u graag.
Als je vragen hebt.
Of hulp nodig hebben. - Een verklaring van uw inkomen
Daar is een formulier voor.
U kunt aangeven hoeveel geld u verdient. - Bewijs van uw inkomen
Bewijzen zijn papieren of brieven.
Bijvoorbeeld: - Een bewijs van uw loon
of je salaris.
Je baas moet het certificaat invullen.
of je baas moet het invullen. - Bewijsmateriaal over uw pensioen
- Brieven erover:
Hoeveel geld je krijgt van de
van het arbeidsbureau .
Of van de sociale zekerheid. - Papieren over je onderhoud.
Als je geld krijgt
van je vrouw of man.
Belangrijk:
Eerst moet je een bewijs van dit jaar laten zien.
en vorig jaar.
2. als u weet dat u binnenkort meer of
of minder geld:
Dan moet je het ons vertellen.
Bijvoorbeeld:
- Als je een nieuwe baan hebt.
- Of als je binnenkort ouderlijk geld krijgt.
- Of als je binnenkort niet meer
meer.
Geld opvoeden betekent:
Moeder en vader krijgen ouderlijk geld
als ze thuis blijven met hun
na de geboorte.
Belangrijk voor mensen uit het buitenland:
- Paspoort met verblijfsvergunning
Als u een WBS wilt aanvragen
heb je een paspoort nodig met een verblijfsvergunning.
Je moet ons dit laten zien.
Belangrijk:
1. dit geldt voor alle mensen in je familie.
Iedereen moet ons deze vergunning laten zien.
2. uw vergunning moet nog 1 jaar geldig zijn.
Vanaf de dag dat je de WBS aanvraagt.
Inkomensgrenzen
De WBS is voor mensen met weinig geld.
Daarom is er een inkomensgrens.
Inkomensgrens betekent:
Dit is hoeveel geld je mag hebben.
Als je een WBS wilt.
We berekenen hoeveel je mag verdienen.
En hoeveel geld je echt verdient per jaar.
Dan kijken we of je een WBS kunt krijgen.
Hiervoor is het belangrijk:
Hoeveel mensen wonen er in uw huishouden.
Er is een basisbedrag voor uw inkomen.
En extra bedragen voor andere mensen.
Als er meer dan 2 mensen in het huishouden wonen:
Dan is er een extra bedrag voor elke persoon.
Het is ook belangrijk:
- Ben je net getrouwd?
- Voed je een kind alleen op?
- Heb je een handicap?
De inkomensgrens is dus altijd anders.
Hoe berekenen we uw inkomen?
Wij berekenen uw jaarinkomen .
Dat betekent: hoeveel je verdient in 1 jaar.
We berekenen ook uw uitgaven .
Bijvoorbeeld:
- Als je belasting betaalt.
- Als je betaalt voor de verzekering:
- Pensioenverzekering
- Ziektekostenverzekering
- Langdurige zorgverzekering.
- Als je een ernstige handicap hebt.
- Als je werkt en je kind alleen opvoedt.
- Als je alimentatie betaalt voor andere mensen.
Bijvoorbeeld: het geld voor je kinderen.
Voor je vrouw of man.
Wij vergelijken uw inkomensgrens
en uw jaarlijks inkomen.
Dan beslissen we
of je een WBS krijgt.
Belangrijk:
Vraag advies.
Zodat de aanvraag correct is.
We helpen u graag.
Als je vragen hebt.
De WBS voor Noordrijn-Westfalen
De WBS is alleen geldig voor de deelstaat waarin zij wordt aangevraagd,
waarin het wordt aangevraagd.
Doe uw aanvraag daar:
- Waar je woont.
- Of waar je een flat zoekt.
De WBS voor een andere federale staat
Als u op zoek bent naar een flat in een andere
je bent op zoek naar een flat:
Dan moet je daar een WBS aanvragen.
Wat gebeurt er als ik eenmaal een WBS heb?
Er zijn goedkope flats te huur.
De flats zijn gebouwd met geld van de regering.
De huur is dus goedkoper.
De flats zijn alleen voor mensen met WBS.
Alleen als je een WBS hebt
kun je zo'n flat huren.
Het is belangrijk:
Hoeveel mensen wonen er in uw huishouden?
Dit moet overeenkomen met de grootte van de flat.
Wonen in het huishouden = grootte van de flat
1 persoon tot 50 vierkante meter
2 personen = 2 kamers of 65 vierkante meter
3 personen = 3 kamers of 80 vierkante meter
4 personen = 4 kamers of 95 vierkante meter
5 personen = 5 kamers of 110 vierkante meter
Elke extra persoon
Altijd 1 kamer meer of 15 vierkante meter meer
Wat als een flat groter is dan vermeld?
De flat mag maximaal 5 vierkante meter groter zijn.
Waar kan ik een flat vinden?
Je kunt flats vinden met WBS bijvoorbeeld:
- In de krant.
- Op het internet.
- Bij woningbouwverenigingen.
- Je kunt het ook aan andere mensen vragen.
Moet ik de aanvraag persoonlijk indienen?
We moeten veel vragen ophelderen.
Een persoonlijk gesprek is altijd het beste.
Je hoeft niet naar het kantoor te komen.
U kunt uw aanvraag ook zelf invullen.
En stuur ons de aanvraag per post.
Wij nemen dan contact met u op:
- Als we vragen hebben.
- Als we meer informatie van u nodig hebben.
- Als de WBS klaar is.
En je kunt het ophalen.
Hoeveel kost de WBS?
De WBS kosten tussen
10 euro en 20 euro.
Het hangt af van
hoeveel je verdient.
Je moet de WBS met contant geld betalen.
Wanneer u het aanvraagt of wanneer u het ophaalt.
We helpen u graag.
Als je vragen hebt.
Of hulp nodig hebben.
Kom naar de counseling sessie.
Bel ons vooraf.
Maak een afspraak.
Adres:
Stad Bocholt
Departement van Sociale Zaken
Berliner Platz 2
46395 Bocholt
Klik hier met de muis. Dit opent de pagina waar u informatie over de WBS kunt vinden.